BASF:s nya strategi syftar till både lönsam och koldioxidneutral tillväxt

• Mål att växa mer än den globala kemikalieproduktionen, drivet av hög attraktivitet bland kunderna.

• BASF ska dra nytta av Verbund principen, där innovation, hållbarhet, digitalisering och säker leverans
    samverkar.

• Försäljningen av produkter som märkbart bidrar till hållbarhet ska uppgå till 22 miljarder euro år 2025.

• Ökning av EBITDA före specialposter ska öka med 3-5% per år.

• Utdelning per aktie ska öka varje år.

“Med vår nya strategi sätter vi BASF på kurs mot framtida tillväxt” sa Dr. Martin Brudemüller under presentationen i Ludwigshafen av BASF:s nya strategi. Styrelseordföranden pekade på den positiva utvecklingen under de senaste åren: ”Sedan 2012 har rörelseresultatet före avskrivningar och specialposter ökat med i snitt 8% per år, betydligt snabbare än ökningen av fasta kostnader per år som legat på 3%.“

BASF koncentrerar sig på organisk tillväxt. För att växa snabbare kommer BASF att lägga ännu större fokus på kunderna och utveckla skräddarsydda erbjudande för att möta behoven. Med målet att bli snabbare och mer flexibla, kommer företaget att förenkla strukturer och processer väsentligt, vässa portfolion och stärka vårt koncept Verbund. ”Vi kommer att utveckla vår organisation till att bli mer kundfokuserad och agil, sa Brudemüller.

Läs hela pressmeddelandet (engelska) här