Bastard Burgers inleder samarbete med Ung Företagsamhet

Framgångsrika hamburgerkedjan Bastard Burgers har inlett ett samarbete med Ung Företagsamhet Norrbotten för att stötta framtidens entreprenörer. Inför den regionala mässan i Ung Företagsamhet lanserar kedjan en ny burgare – UF-burgaren.

Resan har gått spikrakt uppåt för Bastard Burgers sedan starten i Luleå 2016. Bra råvaror, kött från norrbottniska gårdar och eget bakat bröd är några av ingredienserna i framgångsreceptet. I dag har kedjan tolv restauranger runt om i landet och målet för 2019 är att ha 20 nya etableringar med klimatkompensation i fokus.

– Vi satsar i år på 110 procents klimatkompensation i ett projekt som heter Sri Balaji, ett kraftverk i Indien som producerar förnyelsebar energi vilket ersätter fossila bränslen. Vi kommer även att göra en vegansatsning där vi erbjuder en helvegansk meny, säger Kristofer Forss, administrativ chef och medgrundare till Bastard Burgers, den norrländska streetfood-kedjan som tagit Sverige med storm.

I år har företaget även inlett ett samarbete med den ideella utbildningsorganisationen Ung Företagsamhet Norrbotten. Till den regionala mässan i Ung Företagsamhet, Entreprenörskap På Riktigt, kommer Bastard Burgers att servera länets deltagande gymnasieelever en ”UF-burgare” med norrbottnisk koppling.

Niclas Öberg, Kristofer Forss och Daniel Ek. Foto: Kim Markström

– Till årets mässa kommer vi servera en ”UF-cheese”, en klassisk norrländsk cheeseburgare gjord på nymalet kött från Norrbottensgården, gurkmajonnäs, gul lök och dubbel cheddar! Den kommer även gå att få som vegansk variant med Beyond Meat istället. Jag är helt övertygad om att den kommer göra succé, säger Jonas Ylinenjärvi, Corporate Head Chef på Bastard Burgers.

På mässan i Ung Företagsamhet får de gymnasieelever i Norrbotten som driver UF-företag ställa ut sina företag och sälja sina produkter. Företagen kan även delta i flera olika tävlingar som leder till en plats på SM i Ung Företagsamhet. Utanför mässan, som arrangeras på Luleå Energi Arena, kommer Bastard Burgers att ställa upp sin foodtruck och bjuda eleverna på den nya burgaren.

– Den resa som Bastard Burgers gjort sista åren är otroligt inspirerande och visar verkligen att de kan gå hur långt som helst. Vi tycker det känns superkul att världens första UF-burgare lanseras under mässan den 26 mars, säger Josefin Wäppling Bernárdzon, regionchef Ung Företagsamhet Norrbotten.

Även Kristofer Forss startade sin entreprenörsbana med UF-företagande:

– När jag själv gick på gymnasiet 2003 drev vi ett företag som sålde T-shirts med namnet på olika stadsdelar i Luleå, till exempel ”Björx, Hertsön, Svartöstan” etc. De sålde bra som fan. Sedan dess har jag drivit både ett kläd- och väskföretag och en klädbutik innan vi startade Bastard Burgers. För mig är det en självklarhet att stötta unga entreprenörer i uppstarten av deras karriärer. Det är i den fasen man behöver all support och vägledning man kan få, säger Kristofer Forss.

– För mig är det här storheten med UF-företagande, att de som själva gjort resan på gymnasiet, nu snart 15 år senare vill ge tillbaka och säkra att fler får chansen att testa starta, driva och avveckla ett företag som del av sin utbildning, säger Josefin Wäppling Bernárdzon.

Om den regionala mässan i Ung Företagsamhet: Ung Företagsamhet är en politiskt obunden, ideell utbildningsorganisation. Sedan 1980 har vi utbildat gymnasieelever i entreprenörskap genom processutbildningen UF-företagande. Det innebär att elever under ett läsår får starta, driva och avveckla ett UF-företag. Sedan 2010 arbetar vi även på grundskolan.

Varje år anordnas en regional mässa i Ung Företagsamhet. Till mässan kommer närmare 400 elever för att ställa ut sina företag. Mässan arrangeras på Luleå Energi Arena den 26 mars och är öppen för besökare kl. 12.00-16.30.

Till mässan kommer närmare 400 gymnasieelever från hela länet för att ställa ut sina UF-företag. Mässan arrangeras på Luleå Energi Arena den 26 mars och är öppen för besökare mellan kl. 12.00-16.30.

Presskontakt: Josefin Wäppling Bernárdzon, Regionchef Norrbotten
josefin.w.bernardzon@ungforetagsamhet.se