Husarkitektuppdraget för SFV Utrikes Moderna anläggningar tilldelas BAU

Husarkitektuppdraget för SFV Utrikes Moderna anläggningar tilldelas BAU

Statens fastighetsverk (SFV) har uppdraget att förvalta en del av statens fastighetsbestånd. De fastigheter SFV ansvarar för är sådana fastigheter som staten långsiktigt behöver för speciella ändamål och fastigheter med stora kulturhistoriska värden för vilka staten har ett särskilt ansvar. Statens fastighetsverk (SFV) förvaltar även svenska ambassader och residens i ett 60-tal länder och i sex världsdelar.

För att säkerställa kvalitet och långsiktighet i vård och utveckling av de mest krävande objekten/kulturmiljöerna har SFV upphandlat husarkitekter som generalkonsult. Arkitektens uppdrag är att försvara anläggningarnas långsiktiga värden, agera som bollplank till förvaltaren i frågor som rör den pågående förvaltningen och agera som samordnande konsult vad gäller A och andra discipliner. Fastigheterna; ambassadanläggningar, kanslier, chefsbostäder, personalbostäder, svenska institut m m är indelade i fyra grupper med olika inriktning.

Stina McKay, BAU, har tilldelats uppdraget som husarkitekt SFV Utrikes med fokus på modernare anläggningar uppförda av SFV varav vissa har ännu aktiva ursprungsarkitekter.

I fastighetsgrupp moderna anläggningar ingår: Berlin, Washington, Santiago, Dar es Salaam, Pretoria, Tokyo, Seoul, Ottawa, Guatemala city, Mexico city, Havanna, Brasilia, Bogotá, Lima.
BAU har tidigare haft uppdraget för bland annat Tokyo, Washington och Ottawa.

”Jag tackar för det stora förtroendet att få arbeta med några av Sveriges intressantaste byggnader runt om i världen. Dessa byggnader har många en unik tillblivelsehistoria, högt symbolvärde och del av Sverigebilden internationellt nu och i framtiden.”, säger Stina McKay, BAU

I Stinas konsultgrupp ingår dessutom: Projekteringsledare Jonas Larsson (Hedström & Taube), Konstruktör Petra Källered (Looström), Landskapsarkitekt Åsa Wilke (Wi landskap), Antikvarie Johan Rittsél (AIX), Inredningsarkitekt Sara Helder (Wingårdhs), Konservator Tove Nyhlén (Tyréns), Brandkonsult Anders Karlsson (Brandkonsulten ab), VVS-konsult Magnus Forshällen (Incoord) samt Elkonsult Hans Johansson (Electro Engineering AB).

Foto: Anneli Nygårds