Kungsbacka sporthall – en plats för alla

Kungsbacka sporthall – en plats för alla

Kungsbacka sporthall invigdes i år och blev snabbt fylld av verksamhet, skolidrott och föreningsliv. De två fullstora hallarna med besökskapacitet på 1000 personer fyller en funktion som ny sporthall men är också en viktig del av omvandlingen av området Aranäs i Kungsbacka, med tillägg som idrottspark, skola, simhall och sportcenter.

Gestaltningen, med de två större volymerna av trä som länkats ihop av en glasad del, är med sitt samtida uttryck utförd i hållbara material och har givits en egen karaktär. Samtidigt inordnar sig den stora sporthallen i den tradition av funktionsanpassade byggnader som passar aktiviteterna. Byggnaden blir dessutom ett starkt tillägg i den parkmiljö den blir del av och aktiverar platsen med sina evenemang.

Materialvalen är konstruktiva och funktionella, väl anpassade för att tåla slitage men också valda med stor förståelse för vad framtida evenemang kan kräva i form av representativitet. Att ge Kungsbackaborna en öppen och väl gestaltad sporthall i ett område som aktiveras socialt är också hållbart.

I Kungsbacka blir sporthallen en god representant för vår nutida syn på hur vi påverkar vår omvärld – med god ekonomi, kvalitativa materialval och som plats för kommuninvånare att delta aktivt i aktiviteter öppna för alla.

•  Idrottshallarna är utförda med stomme och fasad av trä, vilket för hallarnas interiör ger en behaglig miljö, god akustik och också är hållbart i materialanvändning.
  •  Anläggningen har solceller på taket.
  • Gestaltningsprincipen med konstruktiva och funktionella material, synliga installationer och ett slipat betonggolv bidrar i estetisk verkan till en lättskött förvaltning och förlängd livslängd.
  •  Kungsbacka sporthall har del i utvecklingen av Kungsbacka ur ett socialt hållbarhetsperspektiv. Sporthallens aktiviteter bidrar till liv och mångfald i det offentliga rummet genom valda större glaspartier som ger insyn i hallarna utan att störa aktiviteterna som pågår. Kvällstid förvandlas entréhallen till en lykta som bidrar till ökad trygghet för gående och cyklister och kunskap om byggnadens verksamhet

Projektnamn:
Kungsbacka sporthall

Ort:
Kungsbacka

Arkitektkontor:
BAU – Byrån för Arkitektur & Urbanism

Upphovspersoner:
Arkitekt SAR/MSA, partner BAU, Stina McKay
Arkitekt SAR/MSA, Dipl.-Ing, Ewa Bialecka-Colin

Beställare:
Nystad Stadsutveckling AB

Färdigställt (år):

Foto:
Tove Falk Olsson

Cecilia Skog

Presskontakt Kommunikationsansvarig 08-50881893
Kristin Gausdal

Presskontakt Ark SAR/MSA, partner 08-50881838

Välkommen till BAU - Byrån för Arkitektur & Urbanism!

BAU utmanar det konventionella. Vi bejakar det motstridiga där estetik och teknik samspelar till något vackert utöver det uppenbara. Vi är teamspelare med internationell och öppen stämning. Vi levererar human, inkluderande och professionell arkitektur.

God arkitektur rymmer stora möjligheter att öka kvaliteten i våra liv. Med den övertygelsen verkar BAU för ett hållbart samhälle med arkitektoniska, sociala, kulturella och kommersiella värden i samklang med naturens resurser. BAU är spjutspetsar inom miljöarbete och BIM-projektering. Vi jobbar med ett brett spektrum av projekt, från det enkla till det komplexa och är alltid nyfikna på nya utmaningar.

BAU leds av Peter Walker (vd), Peter Bäckström (vice vd), Anna Axberg Olsson, Stina F McKay, Kristin Gausdal, Anton Johansson, Eskil Olsson och Mårten Wessel. Idag är vi ca sjuttiofem personer fördelade på arkitekter, byggnadsingenjörer, miljöingenjörer och visualiserare. Företaget grundades 1991 av Göran Andersson, Hans Birkholz, Per-Eric Sundby och Peter Walker.

BAU - Byrån för Arkitektur & Urbanism
Gävlegatan 12A