Finalister i SGBC Awards 2021, Forumkvarteret (foto Tove Falk Olsson) och Sthlm 01 (foto Samuel Uneus)

SGBC Awards 2021: BAU med bland de nominerade i två kategorier

Sweden Green Building Council uppmärksammar de aktörer som på ett utmärkt sätt visat på vilja, engagemang och långsiktighet i sitt hållbarhetsarbete genom Sweden Green Building Awards.

Syftet med priset är att betona att vi globalt står inför oerhört stora utmaningar för att hantera den pågående klimatkrisen. Bygg- och fastighetssektorn ansvarar för en betydande del av de negativa utsläppen men det är också allt fler som arbetar och verkar för en klimatneutral utveckling. I ny- och ombyggnad men också genom fastighetsförädling av det befintliga fastighetsbeståndet prioriteras hållbarhet med större tydlighet och med större verkan. Lotta Werner Flyborg, vd Sweden Green Building Council, lyfter i samband med att årets finalister presenteras att den positiva trenden att certifiera hela bestånd av fastigheter är en faktor som snabbar på omställningen ytterligare.

I byggbranschen gäller att åtaganden och samarbeten mellan flera aktörer ska till för att ett projekt ska kunna miljöcertifieras. Bland årets finalister finns BAU med i två av kategorierna. För Årets LEED-byggnad/projekt är BAU som lokal arkitekt tillsammans med Sauerbruch Hutton i uppdrag för Skanska Fastigheter med bland nominerade aktörer genom projektet Sthlm 01. I vårt samarbete med Stina Stjärnström Stockholm för Atrium Ljungberg finns vi med som finalister för den kommersiella delen i en större omvandling av Forumkvarteret i Uppsala för hållbarhet i en hel stadsmiljö genom kategorin Årets BREEAM-In-Use.

Den 30 november delas 2021 års priser ut.

Läs mer om tidigare vinnare, årets finalister och om evenemanget 2021 hos Sweden Green Building Council

Sweden Green Building Council arbetar varje dag för ett hållbart samhällsbyggande. Här är BAU medlem. Vi är företag och organisationer från hela landet som alla verkar med samma mål – att skapa en värld som främjar både människor och miljö och gröna områden att leva, arbeta och trivas i.

Foto: Tove Falk Olsson och Samuel Uneus