Kommersiell radio till högstbjudande

I det lagförslag som kom från regeringen i våras står det att Myndigheten för press, radio och TV (MPRT) ska ingripa mot ägarkoncentration och samarbeten som försämrar mångfalden på radioområdet. Ett radiobolag ska kunna ha flera frekvenser om det ”inte inverkar menligt på konkurrensen”. Hur den bedömningen ska tolkas har regeringen ännu inte beslutat om vilket gör det än mer osäkert att buda på frekvenserna.

Nu har MPRT publicerat sitt utkast till ”Strategi för tillståndsgivning för kommersiell radio 2018-2026".

I höst kommer MPRT ha sammanställt alla de radiofrekvenser som ska auktioneras ut innan årsskiftet. Med all sannolikhet kommer MPRT först auktionera ut tre nationella nätverk som täcker cirka 70% av befolkningen. Det innebär en klar försämring för de båda stora radiobolagen och deras lyssnare. Bauer Media har med Mix Megapol idag en täckning på närmare 90% av befolkningen och MTG Radio når med RIX FM cirka 75%.

Det bolag som betalar mest i en engångssumma och har de tekniska och finansiella förutsättningarna tilldelas frekvensen/nätverket. Hela beloppet för de åtta år som frekvenserna gäller ska betalas i förskott.

Senast den 9 juni tar MPRT emot synpunkter på sitt utkast för att skapa största möjliga transparens, tydlighet och försutsägbarhet.

• Livsstil

• radio