Förgyll julledigheten med poddar från Podplay

Julledigheten närmar sig med stormsteg och med den kommer tid för mysiga stunder i hemmets lugna vrå. Våra poddar passar visserligen inte bara för hemmamyset, utan också som sällskap under promenaden, som stämninghöjare under julgransplundringen eller som extra krydda vid korvgrillningen. Tillfällena är oändliga - och Podplay har poddarna för varenda en av dem.

Här kommer en samling tips på poddar som kan förgylla din julledighet. Välkommen hem till Podplay - ditt hem för poddar!

Verkliga brott & mord

Älskade psykopat
I den här podden möter journalisten Emilie Olsson män och kvinnor i olika åldrar som anonymt berättar sin historia eller erfarenheter de haft med en psykopat eller narcissist. Den kan vara inom en kärleksrelation, familjen och på jobbet. Syfte med podden är att lyfta fram berättelser som kanske annars sällan får ta plats och att hjälpa, stötta och förändra. Lyssna här.

Misslyckade brott
I filmens värld är oftast bovarna genomtänkta, logiska och med tydliga motiv. Men verkligheten kan vara en helt annan, dålig planering & rent ut sagt korkade skurkar. Här får du true crime med glimten i ögat. Podden görs av Mattias Bergman och Andreas Utterström. Lyssna här.

Värsta morden
Journalisten Saga Springcorn tar med dig in i en värld med de värsta morden du kan tänka dig. Samtliga fall är tagna från verkligheten. Och observera, detta är inget för känsliga lyssnare. Lyssna här.

Skyldig?
Följ med bakom rubrikerna till grova brottmål. Försvarsadvokaterna Kristofer Stahre och Martin Persson berättar hur det är att jobba som försvarsadvokater. Hur man kan försvara en mördare, hur kommer det sig att vi läser i tidningarna om brottslingar som släpps fria och straff som får en tveka på hela svenska rättssystemet? Lyssna här.

Komedi & humor

Freakshow
I Sveriges snabbast växande nöjespodcast bjuder Messiah Hallberg och Jakob Öqvist på en sprakande late-night show. Varje vecka skärskådar de, tillsammans med roliga gäster, det mest absurda i nöjesvärlden. Lyssna här.

Off limits
Jonas Nilsson och Hans Wiklund garanterar en hög lägstanivå när de varje onsdag tar upp ämnen som verkligen inte passar sig i fikarummet på jobbet. Lyssna här.

David Batras podcast
Humor med David Batra & hans komikerkompisar som bläddrar igenom landets lokaltidningar i jakt på de allra minsta - och definitivt roligaste - lokalnyheterna. Lyssna här.

Vad? med I Just Want To Be Cool
Problem… De kan vara stora… De kan vara små… Men det enda som är säkert är att alla har vi dem. Och nu kan vi äntligen höra vad humorgruppen I Just Want To Be Cool hade gjort för att lösa dem. I podden ställer programledarna Emil, Victor & Joel varandra mot väggen med komplexa frågeställningar som hade fått även den mest kvicktänkte att ta sig en funderare. Lyssna här.

Personliga berättelser & livsöden

Jag var där
En dokumentärpodd om Sveriges stora nyhetshändelser – med människorna som blev en del av dramat. Från mord på statsministrar till kidnappningar och Sveriges största demonstration. Nyheterna drabbar oss intensivt och chockartat, men sedan bleknar de bort. Men för dem som var där stannar minnena alltid kvar. Den här podden är deras berättelser. Bakom podden står Mattias Bergman och Andreas Utterström. Lyssna här.

Dokumentära berättelser
Alla människor har sina unika livshistorier. I podden följer vi med journalisterna Ylva Savér och Sidiri Ekenryd då de möter människor som delar med sig av sina livsavgörande ögonblick. Lyssna här.

Dokumentär: Svenskar i strid
Då var det 150 år sedan svenska trupper krigade senast, nu skulle det ske igen. I den här podcastserien får vi ta del av unika, detaljerade och gripande berättelser från veteraner som deltog i den så kallade Kongokrisen under 1960-talen. Anders Carlborg är producent och programledare. Lyssna här.

För dig som vill lära dig något nytt

Framgångspodden
Nordens största intervjupodd. Alexander Pärleros träffar entreprenörer, företagsledare, idrottsprofiler och artister. Ni får höra deras spännande och inspirerande resor från hur allt började till idag. Värdefulla nycklar, rutiner och tips blandat med underhållning och spännande historier. Lyssna här.

Alla våra ligg
Det här är podden om sex och att äga sina val. Programledarna Amanda Colldén och Anna Dahlbäck anser att sexlivet är viktigt för välmåendet, och är kul att prata om. De pratar om ämnet helt ocensurerat - ibland tillsammans med gamla ligg som gäster. Lyssna här.

Studio DN
Det är podden som ger oss en djupdykning i nyhetsflödet. Lasse Bengtsson och Sanna Torén Björling tar sig an dagens viktigaste nyhetsämne och gör oss lite klokare. Lyssna här.

Verkställande utskottet
I den här podden får vi varje vecka höra om det viktigaste inom svensk inrikespolitik. Med Viktor Barth-Kron och Maggie Strömberg, och Torbjörn Nilsson, Tomas Nordenskiöld och Karolina Skoglund. Lyssna här.

God jul och gott nytt år önskar Podplay - ditt hem för poddar