Månadsbrev Bauer Media

Månadsbrev Bauer Media

I juni ökade såväl temperaturen som radiolyssnandet. Totalt hade radion en genomsnittlig veckoräckvidd på 7,4 miljoner unika lyssnare. För kommersiell radio ökade lyssnandet med +4% jämfört med föregående månad och landade på nära 5,2 miljoner unika lyssnare. Bauer Media hade en total veckoräckvidd på 4,4 miljoner unika lyssnare, varav 3,9 miljoner FM-lyssnare. NRJ är den kommersiella station som gör den största procentuella ökningen mot föregående månad, +11%.

Veckoräckvidd

Under juni hade Bauer Media en genomsnittlig veckoräckvidd på över 4,4 miljoner unika lyssnare, en ökning med +2% jämfört med föregående månad. Bauer Media nådde under en genomsnittsvecka +12% fler unika lyssnare än NENT.

Under juni var NRJ den kommersiella station som gjorde den största procentuella ökningen mot föregående månad, hela +11%. MixMegapol hade en genomsnittlig veckoräckvidd på 2,4 miljoner, NRJ1,7 miljoner och Rockklassiker 1,2 miljoner unika lyssnare.

Kommersiell lyssnarandel

Bauer Media hade under juni en lyssnarandel på 60% och är fortsatt Sveriges största kommersiella audiohus.

Total lyssnarandel

I juni hade kommersiell radio 26% av marknadsandelarna på radiomarknaden. Bauer Media som största kommersiella radioaktör hade 15,4% av andelarna, en ökning med +6% jämfört med föregående månad.

Mix Megapol ligger i nivå med föregående månad för genomsnittlig lyssnartid (58 min/dygn), för NRJ ökar den genomsnittliga lyssnartiden med +16% (44 min/dygn) och för Rockklassiker +8% (64 min/dygn).

Digitalt lyssnande

Bauer Medias digitala plattformar RadioPlay och Podplaynådde under en genomsnittsvecka i juni nära 1 miljon unika lyssnare. Den totala räckvidden är något lägre än föregående månad (-6%) men en ökning jämfört med samma period föregående år (+7%).

Podcastlyssnandet minskar något mot föregående månad vilket troligen beror på att flertalet poddar tar sommaruppehåll. Vid jämförelse med samma period föregående år framgår det tydligt att räckvidden för podcasts generellt ökat kraftigt. För Bauer Media har den genomsnittliga veckoräckvidden ökat med +9% jämfört med samma period föregående år.

BAUER MEDIAS PODDNYHETER

Den 17:de juni stod det klart vilka som skulle komma att ta över Sveriges största sexpodd, ”Alla våra ligg”, efter de nuvarande programledarna Amanda Colldén och Anna Dahlbäck. Anna och Amanda berättade i våras att de väntade barn och att de bestämt sig för att lämna facklan vidare.

Under en tre veckor lång kampanj för att hitta nya programledare kom det in ett stort antal ansökningar. Av dessa valde representanter från Podplay, Anna och Amanda ut fyra finalister, som sen lyssnarna fick möjlighet att rösta på.

Nu står det klart att det blir Alexandra Rejsmar och Matilda Carleson från Norrköping som kommer programleda ”Alla våra ligg” från och med oktober.

Källa: Kantar Sifo ROA /Advantage, LOOKER & Poddindex

Presskontakt Press Manager Bauer Media 070-556 47 30 LinkedIn