Radio ökar mest

Radio ökar mest

Medieinvesteringarna fortsätter att öka och i september månad steg de med 2,7 procent till 1,3 miljarder kronor. Radio är fortfarande den mediekategori som ökar mest och står även som årets vinnare.

Radio, dagspress för landsort, sök, bio och utomhus- och trafikreklam blev månadens stora vinnare. Starkast gick radio med en tillväxt på 20 procent. TV hade också en stark månad, enligt Mediebyråbarometern.

Högkonjunkturen på marknaden håller i sig, efterfrågan ökar och priserna stiger. Men, noterbart är att medieköpen i de digitala kanalerna i princip ligger stilla. Den kraftiga tillväxt som digitala medier har upplevt under tio års tid har sedan ett år tillbaka mattats av, och september bekräftar detta faktum, säger Staffan Slörner, VD för Sveriges Mediebyråer.

Totalt förmedlades under september drygt 1,3 miljarder kronor.