Bauer Media inleder samarbete med Bonnierförlagen

Bauer Medias poddplattform Podplay inleder ett samarbete med Bonnierförlagen för att gemensamt sprida läsglädje till alla bok- och litteraturintresserade lyssnare i Sverige. Ambitionen är att de båda parterna ska utveckla fler poddar om läsning, böcker och litteratur tillsammans.

Första podd att lanseras genom samarbetet är ”Samtal om böcker”. Podden skapas av SelmaStories, Bonnierförlagens läsarplattform för alla som gillar engagerande läsupplevelser. Podden gästas av aktuella författare, förläggare och annat bokfolk som intervjuas av programledare Lisa Tallroth.

Bonnierförlagen sprider berättelser som berör, upplyser, underhåller och utvecklar, de bästa och största poddarna gör samma sak. Ett samarbete mellan oss på Bauer Media som kan ljudunderhållning och Bonnierförlagen som har bra content, är helt enkelt en ”perfect match”, säger Henrik Funke, Produktchef på Podplay.

– Bauer Media är med sin spetskompetens och stora erfarenhet inom produktion och distribution av podcasts en perfekt partner för oss när vi nu väljer att satsa större och bredare inom ljud. Det händer mycket i ljudlandskapet och vi vet att vi tillsammans med Podplay hela tiden kommer att ligga i framkant, säger Jenny Bjuhr Berggren, CMO på Bonnierförlagen.

Nya avsnitt av "Samtal om böcker" släpps varje lördag, men lyssnare på Podplay kan ta del av avsnittet innan alla andra, redan på fredagen. Det första avsnittet, som gästas av författaren Alex Schulman, finns tillgängligt på Podplay nu.

Om Bonnierförlagen
Bonnierförlagen är Sveriges ledande förlagshus. Vår vision är att sprida berättelser som berör, upplyser, underhåller och utvecklar. Vi har en tillgänglig utgivningskatalog på 17 000 utgåvor varav 11 000 är digitala. År 2021 ger Bonnierförlagen ut ca 600 nya verk. I Bonnierförlagen ingår Albert Bonniers Förlag (med imprints Gondol och Panache), Bazar Förlag, Bokförlaget Forum (med imprints Bonnier Fakta och Lovereads), Bokförlaget Hedvig, Bokförlaget Max Ström, Bonnier Audio, Bonnier Bookery, Bonnier Carlsen, Bonnier Pocket, Fenix förlag, Månpocket, Reseförlaget, Romanus & Selling samt Wahlström & Widstrand. I Bonnierförlagen ingår också Bonniers Bokklubbar och agenturen Bonnier Rights.