Bauer Media lanserar self-service tjänst för regional ljudannonsering

Bauer Media utökar sitt annonserbjudande genom lanseringen av en self service-tjänst för regional annonsering i radio och poddar.

Tjänsten annonseralokalt.bauermedia.se riktar sig till den regionala direktkundsmarknaden där kunderna själva kan välja region, budget och förväntad effekt som annonseringen kommer att ge.

- Med en allt mer snabbrörlig digital värld där både sälj och köpresan möts digitalt vill vi skapa ett bra och starkt komplement för våra annonsörer att enkelt kunna köpa av oss. Vi vet att många av våra regionala kunder idag är vana att göra digitala köp själva och vi kommer med denna tjänst möjliggöra det som en del av vår affär framåt.

- Det ligger också helt i linje med den automatiseringen stor del av branschen strävar mot. Vi vill erbjuda både nya och befintliga lokala kunder att snabbt kunna ta del av våra produkter oavsett radio, podd eller andra produkter vi säljer, säger Johnny Strömgren, Sales Director på Bauer Media.

Tjänsten är en del i en större satsning på tillgänglighet och automatisering. Bauer Media har tidigare under året lanserat den Nordiska annonsplattformen Audiostream för programmatiska köp, en produkt som främst riktar sig till byråer och större kunder. Det här är ett första steg till en annonsplattform för den regionala direktkundsmarknaden.

- Vi lanserar nu en tjänst som tydliggör vårt regionala erbjudande och gör det enkelt för regionala annonsörer att köpa radio och podd. Tjänsten riktar sig framförallt till kunder som inte köpt radio eller podd tidigare, men såklart också trogna kunder som enkelt vill kunna boka nästa kampanj hos oss. Det är ett viktigt första steg mot full automatisering av det regionala erbjudandet vilket kommer att bli avgörande för vår tillgänglighet och konkurrenskraft i målgruppen. Vi har i den första versionen inriktat oss på att tydliggöra erbjudandet, men kommer över tid att utöka med ytterligare funktionalitet som förväntas av kunden, tex. betalning direkt i tjänsten, säger Mattias Björkman, Head of digital business development på Bauer Media.

Bauer Medias self service-tjänst lanseras den 7 juni 2021.