Gry Forssell med hästen Frasse

Gry Forssell gör podcast om hästar

Idag lanserar RadioPlay den egenproducerade podcasten Ridklubben, en podcast av hästnördar för hästnördar. Oavsett om du är nybörjare eller om du är på elitnivå är detta podden för dig, med tips direkt från proffsen i ridvärlden. Gry Forssell programleder podden tillsammans med Rebecca Lagin.

I första avsnittet får du lära känna programledarna Gry Forssell och Rebecca Lagin lite närmare. Till vardags är de kollegor på Mix Megapols morgonshow Gry Forssell med vänner, men i podden kommer du få höra om deras respektive erfarenheter och brinnande intresse för hästvärlden.

Några av profilerna som blir intervjuade i Ridklubben är Anna Hassö, ryttare i fälttävlan och Lotta Björe, tränare och f.d. landslagsryttare. Först ut att gästa podden är Kristian von Krusenstierna, dressyrryttare och Grand Prix-vinnare.

I början av mars tilldelades Kristian den ärofyllda titeln ”Årets dressyrtränare” av Svenska dressyrtränarklubben. I podden tipsar han bland annat om sina perfekta övningar för dressyr och hur man verkligen blir kompis med sin häst.

Gry Forssell har ett genuint hästintresse och började rida redan som 7-åring. Fyra år senare fick hon sin första häst. Hästar har alltid funnits i hennes liv, trots flyttar, småbarn och uppehåll så har hon alltid kommit tillbaka till hästarna.

- Det är som man säger, en gång hästmänniska - alltid hästmänniska. Det var i stallet jag gjorde allt när jag växte upp. Åt, ibland sov, skrattade, grät, tjuvrökte, tävlade, tränade, såg min första skräckfilm och kysste den där snygga killen som var så allergisk så han inte kunde komma in i stallet. Stallet och ridklubben har format vem jag är och de vännerna jag hade där har jag ju kvar än idag, säger Gry Forssell entusiastiskt.

Även Rebecca Lagin har ägnat sin uppväxt och tid på hästar. Utöver jobbet på radion är Rebecca ridlärare och rider själv väldigt mycket, sju dagar i veckan och upp till sex hästar per dag.

- Jag vill själv lära mig mer om allt med hästar, så att få träffa alla de här personerna och få ställa våra frågor känns så himla kul. Och hela tanken är givetvis att våra lyssnare ska kunna få lite matnyttiga tips, både till den som är proffs, till ridskoleryttaren eller för den som vill börja rida, säger Rebecca Lagin.

Första avsnittet släpps idag och fortsättningsvis släpps ett nytt avsnitt varje tisdag. Lyssna i RadioPlay-appen eller följ länken: radioplay.se/podcast/ridklubben

Vänligen kontakta Elin Rösiö för intervjuer och ljudklipp.
Ridklubben produceras av RadioPlay i samarbete med Scandbio stallpellets.