BAUHAUS utvecklar helt nytt affärsområde – startar egen mediekanal

BAUHAUS har utvecklat ett helt nytt affärsområde och lanserar nu den egna medieplattformen BAUHAUS Media. Genom videospelaren BAUHAUS Play, där företagets leverantörer ges möjlighet att annonsera på BAUHAUS egna plattformar, skapar BAUHAUS Media en möjlighet för leverantörerna att maximera sin exponering mot rätt målgrupp. Syftet är att skapa en mer effektiv värdekedja där BAUHAUS kommunicerar direkt med slutkunden.

Sedan flera år tillbaka har BAUHAUS framgångsrikt producerat videomaterial till byggvaruhusets egna kanaler, bland annat genom Fixartv.se som är en webbplats med renoverings- och byggtips med Robert Aschberg i spetsen. När BAUHAUS producerar videoinnehåll har de fram till idag använt YouTube som plattform. YouTube är ett effektivt verktyg när det kommer till att distribuera videoinnehåll, men saknar en bra affärsmodell för företag som vill kapitalisera på sitt videoinnehåll.

För att få full kontroll över BAUHAUS videoinnehåll utanför YouTube’s ekosystem har BAUHAUS utvecklat ett nytt affärsområde i form av medieplattformen BAUHAUS Media och videospelaren BAUHAUS Play. Den nya satsningen skapar en möjlighet för byggvaruhusets leverantörer att maximera sin exponering mot rätt målgrupp genom att annonsera på BAUHAUS egna plattformar. Plattformen ger även BAUHAUS en möjlighet att koppla ihop sina leverantörer med relevanta videos, konvertera tittare till köpare direkt i en film och därigenom kapitalisera på videoinnehåll på helt nya sätt. Videon i BAUHAUS Play-formatet kan innehålla specifika annonser eller call-to-actions, det vill säga en köp-knapp i videon som direkt leder till ett köp i BAUHAUS e-handel.

- BAUHAUS Media öppnar dörrarna till ett helt nytt affärsområde. Våra leverantörer skall inte längre behöva vända sig till olika mediekanaler för att distribuera sitt varumärke, istället skall vi på BAUHAUS Media hjälpa dem med det. Vi vill helt enkelt förändra hela ekosystemet mellan leverantör, återförsäljare och konsument. Vårt mål är att ge våra leverantörer och samarbetspartners ett helt nytt tillvägagångssätt för att nå ut till sina kunder. Vi erbjuder en genväg att få ökad exponering genom att synas på rätt plats, vid rätt tillfälle och mot rätt publik. Vår vision är att bli vårt egna mediehus, säger Johan Saxne, marknadschef på BAUHAUS.

I samband med satsningen har BAUHAUS anställt Annahita Mojarrad som blir ansvarig för att utveckla det nya affärsområdet i sin roll som försäljningsansvarig för BAUHAUS Media.

- Det känns otroligt roligt att få uppdraget att implementera satsningen och även vidareutveckla BAUHAUS Media. Vi vill skapa långsiktiga relationer med våra leverantörer och förvalta deras engagemang hos oss samt se till att vi blir ännu mer unika i vår bransch, säger Annahita Mojarrad, försäljningsansvarig BAUHAUS Media.

Annahita Mojarrad kommer närmast från tjänsten som arbetsledare på BAUHAUS Webshop och har en ekonomie kandidatexamen med inriktning management från Stockholms Universitet.

För mer information, vänligen kontakta:
Johan Saxne, Marknadschef BAUHAUS Sverige
mobil: +46 (0)70 6403916