Toppatleter ger tillbaka till idrotten genom BAUHAUS-arvet

De åtta svenska toppatleterna som ingår i Team BAUHAUS har fått 50 000 kronor var att stötta sin respektive idrottsgren. Atleterna har själva gjort resan från föreningslivet till världseliten. Med sponsorsatsningen BAUHAUS-arvet kan de nu bidra med sina erfarenheter och ge tillbaka till föreningslivet och sporten. En av dem är Caroline Seger som satsar på att motivera unga tjejer i Rosengård att sikta högt.

Friidrottaren Daniel Ståhl, äventyraren och idrottaren Aron Anderson, racerföraren Marcus Ericsson, längdskidåkaren Ebba Andersson, alpina skidåkaren Anna Swenn-Larsson, fotbollsspelaren Caroline Seger, utförsåkaren André Myhrer och till sist rallyföraren Johan Kristoffersson är de åtta toppatleterna som ingår i Team BAUHAUS. Tillsammans kommer de med BAUHAUS-arvet att skapa initiativ för respektive idrottsgren för att ge tillbaka till sporten.

– Vi har under lång tid satsat på att bygga svensk idrott. Att nu kunna få ta tillvara på världsatleternas ovärderliga kunskap om resan från föreningslivet till internationella medaljer, känns fantastiskt, säger Johan Saxne, marknadsdirektör.

Vissa av atleterna har redan planerna klara för hur BAUHAUS-arvet ska användas, exempelvis vill fotbollsspelaren Caroline Seger med landslagströjan som symbol motivera unga tjejer i Rosengård att sikta högt och tro på sig själva. Hon kommer därför att ge möjlighet för tjejer mellan 10-14 år att få en ny fotboll och ny landslagströja i Malmöregionen. Från första dagen på sommarlovet är det fritt fram att hämta upp fotbollen och tröjan vid närmaste BAUHAUS-varuhus i Malmöregionen.

Utomhusgym och läger i Åre

Skidåkaren Anna Swenn-Larsson planerar att bygga ett utomhusgym på den vackraste platsen i Åre. Dels för att motivera människor i största allmänhet att röra på sig, men också för att framtidens skidåkare ska kunna styrketräna på ett nytt sätt.

– Jag hoppas att mitt utomhusgym ska få framtidens skidåkare att lära sig arbeta med kroppsvikten och hantera kroppen på ett bra sätt. Nästa år kommer jag också arrangera ett vårläger i Åre för ungdomar för att utforska berget och miljöns möjligheter tillsammans med mig och andra landslagsåkare, säger Anna Swenn-Larsson.