Berocca utsedd till Årets Kosttillskott 2010 - Aktuell studie visar att Berocca bidrar till förbättrad fysisk  och mental hälsa

Berocca utsedd till Årets Kosttillskott 2010 - Aktuell studie visar att Berocca bidrar till förbättrad fysisk och mental hälsa

Berocca utsågs till Årets Kosttillskott 2010 när Svensk Egenvård i dagarna tillkännagav vinnarna i tävlingen Svensk EgenAward. Berocca innehåller en unik kombination av livsviktiga näringsämnen och en aktuell studie visar att Berocca bidrar till förhöjd koncentrationsförmåga, reducerade stressymptom samt ökad produktivitet hos friska individer.

Berocca är den enda multivitaminen på den svenska marknaden som ingått i en klinisk studie. En studie av professor David Kennedy, Director of the Brain, Performance and Nutrition Research Center, School of Psychology and Sport Science, Northumbria University i Storbritannien har fastställt sambandet mellan intag av Berocca och fysisk och mental prestation hos friska individer[1].

Studien baserades på 215 friska, heltidsarbetande män mellan 30 och 55 år och visade att i jämförelse med placebo, bidrog ett intag av Berocca brustablett i 33 efterföljande dagar till en betydande minskning av stressymptom och nervositet. Dessutom visade det sig att Berocca bidrog till ökad produktivitet till följd av förhöjd koncentrationsförmåga, energi och uthållighet.

–      Berocca har blivit en kändis på den svenska marknaden på grund av dess positiva effekter. Att vi nu har fått ytterligare kvalitetsstämpel genom såväl studien samt utnämningen till Årets Kosttillskott är fantastiskt, Jörgen Forsell, OTC manager på Bayer HealthCare.

Kvalitet är ett ledord för Berocca, och även för Svensk Egenvård.

–      Svensk Egenvård arbetar för kvalitetssäkring inom branschen och har bland annat tagit fram branschriktlinjer som är godkända av Livsmedelsverket. Tävlingen Svensk EgenAward lyfter fram och premierar nytänkande, kreativitet, forskning och professionalism för innovativa produkter inom egenvårdsbranschen, säger Ingrid Atteryd, vd Svensk Egenvård.

Berocca Performance är ett kosttillskott som innehåller höga doser B-vitaminer och C-vitaminer samt mineralerna calcium, magnesium och zink. Berocca Performance finns i såväl brus- och tablettform och tas för bästa effekt på morgonen i samband med frukosten.

[1]David O. Kennedy et al.: “Effects of high-dose B vitamin complex with vitamin C and minerals on subjective mood and performance in healthy males”, Psychopharmacology, 08 May 2010

About Bayer HealthCare
The Bayer Group is a global enterprise with core competencies in the fields of health care, nutrition and high-tech materials. Bayer HealthCare, a subsidiary of Bayer AG, is one of the world’s leading, innovative companies in the healthcare and medical products industry and is based in Leverkusen, Germany. The company combines the global activities of the Animal Health, Bayer Schering Pharma, Consumer Care and Medical Care divisions. Bayer HealthCare’s aim is to discover and manufacture products that will improve human and animal health worldwide. Find more information at www.bayerhealthcare.com.

About Bayer HealthCare's Consumer Care DivisionThe Consumer Care Division of Bayer HealthCare is headquartered in Morristown, New Jersey, USA.  Bayer HealthCare Consumer Care is among the largest marketers of over-the-counter medications and nutritional supplements in the world. Some of the most trusted and recognizable brands in the world today come from the Bayer portfolio of products. These include Aspirin®, ALEVE®, Flanax®/Apronax®, Alka-Seltzer®, Midol®,  Talcid®, Rennie®, Canesten®, Bepanthen®, Bepanthol®, One-A-Day® vitamins, FlintstonesTM vitamins, Supradyn®, Redoxon®, Berocca®, Cal-D-Vita/Elevit®, Vital 50 Plus®, CardioAspirin®.