CureVac och Bayer i samarbete om COVID-19-vaccinkandidaten CVnCoV

CureVac och Bayer i samarbete om COVID-19-vaccinkandidaten CVnCoV

Företagen ingår ett samarbetes- och tjänsteavtal Bayer är delaktiga genom att stödja framtagandet av CureVac på flera områden, däribland genom utveckling och distribution av CVnCoV CureVac drar nytta av Bayers expertis och etablerade infrastruktur

Samarbetet skall underlätta leveransen av flera hundra miljoner vaccindoser

Stockholm, den 7 januari, 2021

Bayer har undertecknat ett samarbets- och tjänsteavtal med CureVac N.V. (Nasdaq: CVAC), ett biopharmabolag som utvecklar en ny typ av transformativa läkemedel baserade på budbärar-RNA (mRNA). Enligt villkoren i avtalet kommer Bayer att bidra med vidare utveckling, leverans och verksamhet för nyckelområden för CureVac’s vaccinkandidat för COVID-19, CVnCoV. Bayer kommer att bidra med sin expertis och etablerade infrastruktur inom områden såsom klinisk verksamhet, regulatoriska frågor, läkemedelsövervakning, medicinsk information, leverantörskedjan samt stöd på utvalda marknader.

• -Behovet av vaccin mot COVID-19 är enormt. Vi är därför glada över att kunna ge ett betydande stöd till CureVac, som är ledande inom mRNa-teknik, för att främja utveckling och distribution av deras COVID-19-vaccinkandidat. Vi är högst engagerade i att bidra med vår kompetens och våra nätverk för att kunna hjälpa till att få ett slut på denna pandemi, säger Stefan Oelrich, styrelsemedlem för Bayer AG och ordförande för Bayers läkemedelsdivision.
  • -Vi är mycket glada över att samarbeta med Bayer, vars expertis och infrastruktur hjälper oss att ännu snabbare göra vår vaccinkandidat CVnCoV tillgänglig för så många människor som möjligt. Detta är ett starkt tillägg till den positiva data vi har sett hittills för CVnCoV, och ännu en stark partner som möjliggör att vaccinet kan nå de människor som behöver det, efter att vi fått nödvändiga myndighetskodkännanden, säger Dr. Franz-Werner Haas, vd på CureVac.

Samarbetsavtalet innebär att CureVac kommer att ha försäljningstillståndet för produkten, medan Bayer kommer att stödja CureVac med den operativa verksamheten inom den Europeiska unionen (EU) och ytterligare utvalda marknader. Bayer har utöver detta möjlighet att bli innehavare av försäljningstillståndet på andra marknader utanför Europa. Företagen planerar att kombinera sina styrkor för att CureVac, när godkännanden har beviljats, ska kunna leverera hundratals miljoner CVnCoV-doser världen över. Tillsammans har företagen som målsättning att spela en betydelsefull roll genom att bidra till att stoppa COVID-19-pandemin.

CureVac expanderar för närvarande sitt partnernätverk för utveckling, produktion och distriubution av sin vaccinkandidat. I november 2020 meddelade bolaget att det skulle utöka sitt europeiska nätverk inom tillverkning, bland annat tillsammans med Wacker och Fareva. Den 14 december 2020 nådde företaget ytterligare en milstolpe i utvecklingen av CVnCoV genom starten av en pivotal fas 2b/3-studie.

Bayer är en global koncern med kärnkompetens inom life science-områdena hälsa och näring. Produkterna och tjänsterna syftar till att hjälpa människor och möta utmaningarna med en åldrande och växande befolkning. Bayer har som målsättning att skapa värde genom innovation och tillväxt. Bayer har förbundit sig att följa principerna för hållbar utveckling och att agera som ett socialt och etiskt ansvarstagande företag. Varumärket Bayer står för förtroende, pålitlighet och kvalitet. Under räkenskapsåret 2019 hade koncernen cirka 104 000 anställda och omsatte 43,5 miljarder euro. Investeringarna uppgick till 2,9 miljarder euro, R&D-kostnader till 5,3 miljarder euro. För mer information, besök www.bayer.se.

Om CureVac

CureVac är ett globalt biofarmaceutiskt bolag inom teknik för budbärar-RNA (mRNA), med mer än 20 års expertis av att utvceckla och optimera den mångsidiga biologiska mRNA-molekylen för medicinska ändamål.

Principen för CureVacs egenutvecklade teknik är användningen av icke-kemiskt modifierat mRNA som budbärare för att instruera människokroppen att producera egna proteiner som kan bekämpa ett brett spektrum av sjukdomar. Företaget har baserat på sin egenutvecklade Teknik byggt en djupt klinisk pipeline över områdena profylaktiska vacciner, cancerterapier, antikroppsterapier och behandling av sällsynta sjukdomar. CureVac börsnoterades på Nasdaq i New York i augusti 2020. Bolaget har sitt huvudkontor i Tübingen, Tyskland, och sysselsätter mer än 500 personer på sina anläggningar i Tübingen, Frankfurt och Boston, USA. Mer information finns på www.curevac.com.

För mer information, vänligen kontakta:

Tomer Feffer, MD Sweden
E-post: tomer.feffer@bayer.com

Tel: +46 8 5802-2350

Mob : +46 73 4019887

För IR-relaterade frågor, kontakta:

Bayer Investor Relations TeamTel: +49 214 30-72704

E-post: ir@bayer.com

www.bayer.com/en/investors/ir-team

Läs mer på https://pharma.bayer.com/

Följ oss på Facebook: http://www.facebook.com/pharma.bayer

Följ oss på Twitter: @BayerPharma

Bayer Forward-Looking Statements

This release may contain forward-looking statements based on current assumptions and forecasts made by Bayer management. Various known and unknown risks, uncertainties and other factors could lead to material differences between the actual future results, financial situation, development or performance of the company and the estimates given here. These factors include those discussed in Bayer’s public reports which are available on the Bayer website at www.bayer.com. The company assumes no liability whatsoever to update these forward-looking statements or to conformthem to future events or developments.

CureVac Forward-Looking Statements

This press release contains statements that constitute “forward looking statements” as that term is defined in the United States Private Securities Litigation Reform Act of 1995, including statements that express the opinions, expectations, beliefs, plans, objectives, assumptions or projections of CureVac (the “company”) regarding future events or future results, in contrast with statements that reflect historical facts. Examples include discussion of the company’s strategies, financing plans, growth opportunities and market growth. In some cases, you can identify such forward-looking statements by terminology such as “anticipate,” “intend,” “believe,” “estimate,” “plan,” “seek,” “project,” or “expect,” “may,” “will,” “would,” “could,” “potential,” “intend,” or “should,” the negative of these terms or similar expressions. Forward-looking statements are based on management’s current beliefs and assumptions and on information currently available to the company. However, these forward looking statements are not a guarantee of the company’s performance, and you should not place undue reliance on such statements. Forward-looking statements are subject to many risks, uncertainties and other variable circumstances, including negative worldwide economic conditions and ongoing instability and volatility in the worldwide financial markets, ability to obtain funding, ability to conduct current and future preclinical studies and clinical trials, the timing, expense and uncertainty of regulatory approval, reliance on third parties and collaboration partners, ability to commercialize products, ability to manufacture any products, possible changes in current and proposed legislation, regulations and governmental policies, pressures from increasing competition and consolidation in the company’s industry, the effects of the COVID-19 pandemic on the company’s business and results of operations, ability to manage growth, reliance on key personnel, reliance on intellectual property protection, ability to provide for patient safety, and fluctuations of operating results due to the effect of exchange rates or other factors. Such risks and uncertainties may cause the statements to be inaccurate and readers are cautioned not to place undue reliance on such statements. Many of these risks are outside of the company’s control and could cause its actual results to differ materially from those it thought would occur. The forward-looking statements included in this press release are made only as of the date hereof. The company does not undertake, and specifically declines, any obligation to update any such statements or to publicly announce the results of any revisions to any such statements to reflect future events or developments, except as required by law.

For further information, please reference the company’s reports and documents filed with the U.S. Securities and Exchange Commission (SEC). You may get these documents by visiting EDGAR on the SEC website at www.sec.gov.

Bayer är en global koncern med kärnkompetens inom life science-områdena hälsa och näring. Produkterna och tjänsterna syftar till att hjälpa människor och möta utmaningarna med en åldrande och växande befolkning. Bayer har som målsättning att skapa värde genom innovation och tillväxt. Bayer har förbundit sig att följa principerna för hållbar utveckling och att agera som ett socialt och etiskt ansvarstagande företag. Varumärket Bayer står för förtroende, pålitlighet och kvalitet. Under räkenskapsåret 2019 hade koncernen cirka 104 000 anställda och omsatte 43,5 miljarder euro. Investeringarna uppgick till 2,9 miljarder euro, R&D-kostnader till 5,3 miljarder euro. För mer information, besök www.bayer.se.