Levitra förlänger erektionstiden

Levitra förlänger erektionstiden

Stockholm den 19 mars 2009 - Resultat av två oberoende studier visar att Levitra ger betydligt förlängd erektionstid hos män med erektil dysfunktion. Enligt studierna, som presenterades idag i Stockholm på den årliga urologkongressen EAU, kan Levitra öka den genomsnittliga erektionstiden två till tre gånger.

Tidigare har studier kring potensläkemedel fokuserat på erektionens hårdhet, men nytt för dessa två studier är att det är erektionens varaktighet som har mätts, samt männens upplevelse av den. Genomsnittlig varaktighet på erektionen i grupperna som fick placebo (sockerpiller) var fyra minuter, och resultaten från de båda oberoende studierna visar att erektionstiden förlängts med mellan två och tre gånger för de män som behandlats med PDE5-hämmaren Levitra.

Längre samlagstid viktigare än storleken

Malena Ivarsson, sexolog och rådgivare i mer än 25 år, menar att oro kring penisstorleken är mycket vanligt bland både unga och äldre. Många undrar om man kan göra penisen större.

- Jag vill verkligen att alla dessa män ska veta att en bra och hållbar erektion är mycket viktigare för kvinnans sexuella njutning än en större penis. Erektionen går att påverka till skillnad från storleken - om man bortser från operation. Levitra kan förlänga erektionstiden två till tre gånger - extra tid som kan behövas för att ge samlaget en inramning av trygghet, säger Malena Ivarsson.

- Kvinnor behöver ofta längre tid än fyra minuter för att kunna uppleva klimax. Varar samlaget för kort tid kan både kvinnan och mannen uppleva frustration och besvikelse. En längre hållbar erektion ger också paret möjlighet att växla mellan olika ställningar.

Enda läkemedlet med bevisad förlängd erektionstid
Resultat från en annan studie visar att 93 procent av männen anser att erektionstid är en viktig faktor när män överväger behandling för sina erektila problem.

‑ Erektionens varaktighet kan ses som ett nytt och bra mått för att mäta hur nöjd en man är med sin behandling för erektil dysfunktion. Delad sexuell tillfredsställelse med sin partner är en viktig del av en mans sexuella upplevelse, menar Malena Ivarsson.

Levitra är idag det enda läkemedlet i gruppen PDE5-hämmare som i två oberoende placebo-kontrollerade studier har visat ge avsevärt förlängda erektionstider hos män med erektil dysfunktion.

För mer information, bilder eller intervjuer, vänligen kontakta:
Anna Björlin, Kommunikationansvarig Mannens Hälsa
Bayer Schering Pharma