Nexavar studeras för behandling av icke småcellig lungcancer

Bayer meddelar idag att man inleder en fas III-studie där behandlingseffekten av Nexavar givet i kombination med två cellgifter vid icke småcellig lungcancer ska utvärderas. Patienterna i studien kommer att behandlas med Nexavar i kombination med de två cellgifterna karboplatin och paklitaxel och behandlingsresultatet kommer att jämföras med en grupp patienter som får endast cellgifter. Den initiala behandlingen kommer också att följas upp med underhållsbehandling med enbart Nexavar eller placebo. – Trots att stora behandlingsframsteg har gjorts, förblir icke småcellig lungcancer en mycket allvarlig diagnos. I tidiga kliniska studier har vi sett effekt av Nexavar hos patienter med icke småcellig lungcancer när läkemedlet gavs i kombination med cellgifter, säger Dr Fredrik Erlandsson, medicinsk expert inom onkologi på Bayer HealthCare. Studien, som kommer att genomföras vid centra i Europa, Nordamerika och Sydostasien, kommer att omfatta ungefär 900 patienter. Svenska centra kommer att ingå i studien. Nexavar godkändes i december 2005 för behandling av njurcancer av FDA, den amerikanska läkemedelsmyndigheten, och ett godkännande i EU väntas under 2006 baserat på data som visar att Nexavar fördubblar tiden till sjukdomsprogression eller död. Nexavar befinner sig även i slutstadiet av den kliniska prövningsprocessen för behandling av malignt melanom och levercancer. Redan idag behandlas nordiska patienter med Nexavar, bland annat inom ramen för kliniska studier. Om Nexavar Nexavar (Sorafenib tosylat), som i december 2005 fick godkännande av den amerikanska läkemedelsmyndigheten FDA, är det första läkemedlet i tablettform som hämmar både serin-/threoninkinaser och tyrosinreceptorkinaser. De hämmade kinaserna är enzym som vidarebefordrar tillväxtsignaler inom både cancerceller och celler i omgivande blodkärls väggar. Nexavar hämmar därmed både tumörcellstillväxt och kärlnybildning, vilka är essentiella för progress av cancer. De enzym som hämmades av Nexavar var bland andra RAF-kinas, VEGFR-2, VEGFR-3, PDGFR-β, KIT, FLT-3 och RET. För ytterligare information Susanna Frick, Bayer HealthCare 031-83 98 39 0703-62 94 02