Samtliga patienter i pågående klinisk studie erbjuds aktiv behandling med cancerläkemedlet Nexavar® efter mycket positiva resultat

Bayer HealthCare meddelade idag att de rekommenderar att samtliga patienter som deltar i en pågående fas III-studie med Nexavar (sorafenib) för behandling av avancerad njurcancer, skall erbjudas aktiv behandling med Nexavar. Anledningen är att tidiga resultat från studien visar på signifikant förlängd tid till sjukdomsprogression under behandling med Nexavar jämfört med placebo. Göteborg 18 april 2005 – Bayer HealthCare meddelade idag att de rekommenderar att samtliga patienter som deltar i en pågående fas III-studie med Nexavar (sorafenib) för behandling av avancerad njurcancer, skall erbjudas aktiv behandling med Nexavar. Anledningen är att tidiga resultat från studien visar på signifikant förlängd tid till sjukdomsprogression under behandling med Nexavar jämfört med placebo. Hälften av patienterna i studien, som omfattar över 800 personer med avancerad njurcancer, har hittills behandlats med placebo, sockerpiller. Även dessa kommer nu att erbjudas aktiv behandling. Studien kommer att fortsätta, men samtliga patienter kommer att behandlas med Nexavar. Primära mål med studien är att utvärdera total överlevnad, tid till tumörprogression samt tolerans. ---– Diskussionerna mellan Bayer, en oberoende styrkommitté och de regulatoriska myndigheterna resulterade i ett beslut som, genom att erbjuda läkemedlet till alla patienter i studien, tar till vara patienternas intresse på bästa sätt, säger Ingela Hallberg, Nordisk Medicinsk Chef på Bayer Healthcare. Nexavar är ett läkemedel i tablettform med en unik verkningsmekanism som verkar genom att både hämma tumörcellstillväxt och hämma kärlnybildning i tumörer. Nexavar har förutom lovande resultat i behandling av njurcancer också visat på lovande resultat i fas II-studier på lever- och hudcancer. Nexavar är klassificerat som ett så kallat särläkemedel (orphan drug) genom de amerikanska och europeiska registreringsmyndigheterna vad gäller behandling av avancerad njurcancer. Njurcancer drabbar årligen runt 2500 patienter i Norden. Hos ungefär hälften av dessa går det att ta bort tumören kirurgiskt, men hos övriga har cancern spritt sig redan vid upptäckten. Hos dessa patienter finns det i dagsläget ingen effektiv behandling att tillgå. För ytterligare information: Susanna Frick 0703-629402 Om Bayer HealthCare Bayer Pharmaceuticals Corporation är en del av Bayer HealthCares världsomfattande verksamhet, en undergrupp till Bayer AG. Bayer HealthCares årliga omsättning uppgår till cirka 10 miljarder euro och är en av världens ledande innovatörer inom hälsovård och medicinska produkter. Bayer HealthCare förenar de globala verksamheterna inom Bayer AG:s divisioner för Biological Products, Consumer Care, Diagnostics samt Pharma-ceuticals. Mer än 34 000 anställda upprätthåller Bayer HealthCares världsomfattande verksamhet.