Pehr G Gyllenhammars nya bok Perspektiv utkommer den 2 oktober på Bazar Förlag

Det är femtio år sedan Pehr G Gyllenhammar gav ut sin första bok Mot sekelskiftet på måfå. I sin nya, sjunde bok Perspektiv tittar han nu tillbaka på ett halvt sekel som innehållit fantastiska framsteg men också en utveckling som oroar.

I Perspektiv delar Pehr G Gyllenhammar med sig av sin syn på tillståndet i världen, vilka erfarenheter och insikter det har givit honom och slutsatser han har dragit. Med kapitelrubriker som humanism, diplomati, dialog, allianser, organisation och integritet får läsaren en inblick i Pehr G Gyllenhammars professionella liv, triumfer och misslyckanden. Förordet är skrivet av f d statsminister Ingvar Carlsson.

”Det är femtio år sedan jag publicerade min första bok, Mot sekelskiftet på måfå, ett verk som berörde min grundläggande oro för demokratins förmåga att på ett tryggt sätt hantera vår gemensamma framtid. Fem decennier av den ”framtid” som jag då förutsåg, ligger nu bakom mig och under den tiden har jag arbetat med människor från alla samhällsskikt i projekt som har omfattat industri, diplomati, politik och konst. Bristen på individer och institutioner som drivs av värderingar ökar för varje decennium, som en följd av ökad global interdependens och min erfarenhet säger mig att läget håller på att bli allvarligt.”

Pehr G Gyllenhammar ur Perspektiv

Pehr G Gyllenhammar är född 1935 i Göteborg. Han var verkställande direktör i AB Volvo från 1971 till 1983 och bolagets styrelseordförande från 1983 till 1993. Tidigt 80-tal tog han initiativet till The European Round Table of Industrialists (ERT). 2004 – 2007 var han styrelseordförande i investmentbolaget Kinnevik och har sedan dess haft ett antal internationella uppdrag, till exempel Reuters, Rothschild, Chase Manhattan Bank, Aspen Institute, The Rockefeller University och London Philharmonic Orchestra.

Bokfakta
Författare: Pehr G Gyllenhammar
Titel: Perspektiv
Originalets titel: Character is Destiny (Morgan James Publishing, 2020)