Barbro C. Ehnbom är Årets läkemedelsprofil

Juryns motivering:
”Årets Läkemedelsprofil Barbro C. Ehnbom har en enastående förmåga att sammanföra nyckelpersoner från forskarvärlden, läkemedelsbranschen och investerarsfären. Hon bygger landsöverskridande broar mellan människor, företag och akademi för att förbättra förutsättningarna för sjukvård och forskning av hög kvalitet. Hennes insatser genererar värde både för individer och samhälle”.

Barbro C. Ehnbom är bosatt i New York och har mer än 30 års erfarenhet från höga positioner i amerikanskt näringsliv, bland annat inom läkemedelsindustrin och på Wall Street. Hon är grundaren och ordförande i det globala life science-mötet Swedish-American Life Science Summit, SALSS. SALSS har utvecklats till att bli ett av life science-industrins mest inflytelserika möten, tack vare att det lockar många framträdande personer från näringslivet, akademin, politiken, samt hälso- och sjukvården. Sedan 2001 delar hon ut priset Female Economist of the Year till en kvinnlig student vid Handelshögskolan i Stockholm, där hon själv studerat. Hon driver även nätverket Barbro’s Best and Brightest för att främja unga kvinnliga ledare i Sverige och utomlands.

Nyhetsbrevet Läkemedelsmarknaden ingår i Bonnier Business Media och utkommer klockan 12.00 varje vardag. Årets läkemedelsprofil utses genom nominering och röstning, tillsammans med en jury från Läkemedelsmarknaden. Barbro C. Ehnbom var en av fyra nominerade till årets pris.

• läkemedelsmarknadsdagen
  • årets läkemedelsprofil