Dagens Medicin har rankat Sveriges bästa sjukhus

Tidningen Dagens Medicin har för tredje året i rad utsett Sveriges bästa sjukhus i tre olika kategorier. Utmärkelsen Bästa sjukhus går till:

Universitetssjukhuset i Linköping i klassen universitetssjukhus.
Norrlands universitetssjukhus Umeå blir tvåa och Universitetssjukhuset Örebro trea.

Länssjukhuset Ryhov, Jönköping, i klassen mellanstora sjukhus (sjukhus med förlossning).
Ryhov är ensamt om att upprepa segern tre år i rad. Tvåa kommer Vrinnevisjukhuset i Norrköping och trea Visby lasarett på Gotland.

Oskarshamns sjukhus i klassen mindre sjukhus (sjukhus utan förlossning, men med akut öppen dygnet runt).
Fjolårsvinnaren Piteå älvdals sjukhus är tvåa och Lasarettet i Motala trea.

Bakom utmärkelsen Bästa sjukhus 2014 ligger en jämförelse av hur sjukhusen, utifrån register och olika mätningar, klarar sig inom ett antal olika områden: Medicinsk kvalitet väger tyngre än allt annat tillsammans, men även hur sjukhuset klarar vårdgarantin, patientenkäter, väntetider på akuten, vårdplatsläget och personalens följsamhet till kläd- och hygienrutiner vägs in. För universitetssjukhusen finns också ekonomi med som en parameter.

Underlaget för rankningen har utökats jämfört med förra året och innehåller nu fler parametrar om cancer, framförallt för universitetssjukhusen.
För de sju universitetssjukhusen används drygt 110 parametrar. För de mellanstora sjukhusen (36 st) används drygt 70 parametrar. För de små sjukhusen (18st) används drygt 50 parametrar.

Diplom och en glasskulptur överlämnas till respektive sjukhus onsdagen den 14 januari.