Försäljningen av begagnade bilar ökade med 0,3 % i april

Under april månad ökade antalet sålda begagnade bilar till privatpersoner med 0,3 % jämfört med samma månad 2009. Räknat i antal bilar såldes det 81 928 bilar, vilket är 214 fler begagnade bilar än april 2009, enligt biltestföretaget BilCert.

”Då vårsolen visar sig vaknar privatmarknaden med en stark uppgång, men stora delar av bilhandeln sover fortfarande.”, säger Fredrik Grundsell, vd på biltestföretaget BilCert.

Totalmarknaden ökade 0,3 % i april

Under april månad såldes det 81 928 begagnade bilar till privatpersoner (fördelat på bilhandel 29 153 bilar, privatmarknad 49 455 och företag 3 320), vilket är en ökning med 0,3 % jämfört med samma månad förra året. Ackumulerat för 2010 har det sålts 280 657 begagnade bilar, vilket är en minskning med 5,2 % jämfört med samma period 2009.

Bilhandeln minskade med 5,6 % i april

Bilhandeln sålde totalt 29 153 begagnade bilar till privatpersoner under april månad, vilket är en minskning med 5,6 % jämfört med samma månad förra året. Nyare begagnade bilar sålde sämre medan bilar äldre än åtta år såldes i större omfattning än samma period föregående år.

”Det är fjärde månaden i rad som bilhandeln säljer sämre än samma månad föregående år. Bland nybilshandlarna, som säljer majoriteten av de nyare begagnade bilarna bland bilhandlarna, har man inte kommit ikapp än. Det finns potential att öka försäljningen där, men det är klart att en ökning med 40 % på nybilssidan gör att man går på knäna. De begagnathandlare som inte har nybilsproblematiken kan utnyttja att marknaden för begagnade bilar ökar.”, säger Fredrik Grundsell på BilCert.

Ackumulerat för 2010 har bilhandeln sålt 106 460 begagnade bilar, vilket är en minskning med 6,4 % jämfört med samma period 2009.

Privatmarknaden ökade med 4,6 % i april

49 455 bilar bytte ägare mellan privatpersoner i april månad, vilket är en ökning med 4,6 % jämfört med samma månad förra året. Ackumulerat för året har det sålts 161 709 begagnade bilar mellan privatpersoner, vilket är en minskning med 4,3 % jämfört med samma period året innan.

”Den första vårsolen har kommit och då tar man beslut om att byta bil. Det säljs alltid fler bilar när våren visar sig, det är lika säkert som det är köer till däckhandlarna under samma period.”, säger Fredrik Grundsell.

-----------------------------------------

Fredrik Grundsell, VD, BilCert, tfn: 0705-760 224 eller e-post: fredrik.grundsell@bilcert.se
Hemsida: http://www.bilcert.se

BilCert skickar ut denna begagnatstatistik varje månad. Statistiken är grundad på information från VROOM om ägarbyten som tillhandahålls av bilregistret.