Försäljningen av begagnade bilar ökade med 0,5 % i november

Under november månad ökade antalet sålda begagnade bilar till privatpersoner med 0,5% jämfört med samma månad 2010. Räknat i antal bilar såldes det 83 548 bilar, vilket är 398 mer begagnade bilar än november 2010, enligt fordonsauktionsföretaget BCA VehicleRemarketing.

”Den europeiska finansiella krisen har inte nått begagnade marknaden i Sverige. Totalförsäljningen av begagnade personbilar håller i sig. Försäljningen av nyare begagnade personbilar sjunker något (-1,7%) och bilar äldre än tio år ökar (+ 2,0%) jämfört med förra året.”, säger Jonas Ramnek, VD på fordonsauktionsföretaget BCA VehicleRemarketing.

Totalmarknaden ökade med 0,5 % i november

Under november månad såldes det 83 548 begagnade bilar till privatpersoner (fördelat på bilhandeln 29 264 bilar, privatmarknaden 50 974 och företag 3 310), vilket är en ökning med 0,5% jämfört med samma månad förra året. Ackumulerat för 2011 har det sålts 925 621 begagnade bilar, vilket är en ökning med 3,1 % jämfört med samma period 2010.

Bilhandeln ökade med 0,2% i november

Bilhandeln sålde totalt 29 264 begagnade bilar till privatpersoner under november månad, vilket är en ökning med 0,2% jämfört med samma månad förra året.

”Utbudet av fordon från bilhandlarna har ökat under hela hösten. Nivåerna är inte onormalt höga, de speglar mer den fortsatta starka försäljningen av nya bilar.”, säger Jonas Ramnek, VD på fordonsauktionsföretaget BCA VehicleRemarketing.

Ackumulerat för 2011 har bilhandeln sålt 344 966 begagnade bilar, vilket är en ökning med 6,9% jämfört med samma period 2010.

Privatmarknaden ökademed 0,6% i november

50 974 bilar bytte ägare mellan privatpersoner i november månad, vilket är en ökningmed 0,6% jämfört med samma månad förra året. Ackumulerat för året har det sålts 545 703 begagnade bilar mellan privatpersoner, vilket är en ökning med 1,1% jämfört med samma period året innan.

BCA VehicleRemarketing har mer än 60 års erfarenhet av auktionsmarknaden för fordon. Sedan starten 1946 och fram till idag har BCA varit ledande inom denna del av bilmarknaden. Med50 defleet- och remarketingcenter är BCA Europa den största auktionsgruppen i Europa.

Jonas Ramnek, VD, BCA VehicleRemarketing, tfn: 0701-620 120 eller e-post: jonas.ramnek@bca-bilauktion.se

BCA skickar ut denna begagnatstatistik varje månad. Statistiken är grundad på information från VROOM om ägarbyten som tillhandahålls av bilregistret.