Försäljningen av begagnade personbilar minskade med 10% i juni

Under juni månad minskade antalet sålda begagnade bilar till privatpersoner med 10% jämfört med samma månad 2018. Räknat i antal bilar såldes det 91 338 bilar, vilket är 10 166 färre begagnade bilar än i juni 2018, enligt fordonsauktionsföretaget BCA Vehicle Remarketing.

”En stor del av tappet beror på att det var en registreringsdag mindre i juni i år än förra året. Det motsvarar cirka 5 % tapp mot föregående år. Första halvåret 2019 har varit stabil där skillnaden på totalmarknaden av sålda begagnade bilar till privatpersoner jämfört med samma period 2018 är -1,87 %.Efterfråga av nyare begagnade bilar är fortsatt stor, vilket driver upp priserna.” säger Peo Siwertson General Manager på fordonsauktionsföretaget BCA Vehicle Remarketing.”

Totalmarknaden minskade med 10% i juni

Under juni månad såldes det 91 338 begagnade bilar till privatpersoner (fördelat på bilhandeln, 42 007, privatmarknaden 46 882 och företag 2 449), vilket är en minskning med 10% jämfört med samma månad förra året.

Bilhandeln minskade med 5,3% i juni

Bilhandeln sålde totalt 42 007 begagnade bilar till privatpersoner under juni månad, vilket är en minskning med 5,3% jämfört med samma månad förra året.

”Den minskade nybilsförsäljningen ger minskade volymer med inbytesfordon till bilhandeln som har utmaningar med att öka aktiviteten i bilhallarna med handel av begagnade personbilar” säger Peo Siwertson.

Privatmarknaden minskade med 12,3% i juni

46 882 bilar bytte ägare mellan privatpersoner i juni månad, vilket är en minskning med 12,3% jämfört med samma månad förra året.

Peo Siwertson, General Manager, BCA Vehicle Remarketing, tfn: 070-309 30 32 eller e-post: peo.siwertson@bca.com Hemsida: www.bca.com

BCA Vehicle Remarketing har mer än 70 års erfarenhet av auktionsmarknaden för fordon. Sedan starten 1946 och fram till idag har BCA varit ledande inom denna del av bilmarknaden. Med 50 defleet och remarketingcenter är BCA Europe den i särklass största auktionsgruppen i Europa.