Storföretag utnyttjar inte sociala medier

Sociala medier som bloggar, sociala nätverkstjänster och YouTube lockar flera miljoner svenska användare varje dag. Bland de svenska storföretagen är intresset trots det svagt, visar en undersökning från kommunikationsföretaget GCI Stockholm. Av Sveriges hundra största företag har bara vart fjärde utnyttjat sociala medier i sin kommunikation under det senaste året.

Kommunikations- och informationsansvariga hos Sveriges hundra största företag har tillfrågats om sin användning av och inställning till sociala medier för kommunikation med marknad, partners, anställda, studenter, ägare och övriga intressenter.

– I det nya sättet att använda internet finns en enorm potential för svenska storföretag att förbättra sina relationer med både kunder och allmänhet, säger Martin Lindvall, seniorkonsult och chef för GCI Stockholms Digital Media Practice.

Också i en internationell jämförelse är sociala medier väl etablerade på den svenska marknaden. Svenska storföretag förhåller sig trots det avvaktande till att använda dem för sin kommunikation. 26 procent av de tillfrågade förstår inte vitsen med dem, betraktar företeelsen som en tillfällig hajp eller uppger sig inte veta vad det är för någonting.

– Det förvånar oss att inte fler valt att utnyttja de kommunikativa möjligheterna med sociala medier, säger Martin Lindvall.

I Sverige har bara vart tredje tillfrågat storföretag en strukturerad bevakning av vad som skrivs om dem och deras produkter i sociala medier.

– Företagens varumärken diskuteras redan flitigt av kunder, allmänhet och branschexperter på nätet. Det finns flera skäl att både lyssna och delta i de samtalen, säger Martin Lindvall. Att följa sociala medier borde vara lika självklart som dagens rutiner för bevakning av traditionella medier.

Bland övriga undersökningsresultat framgår även att:

• 6 procent av företagen bloggar själva, men ingen uppger sig använda utomstående bloggar som kanal för sin kommunikation
  • fler söker extern rådgivning avseende sociala medier från PR- och mediebyråer än från reklam- och webbyråer
  • trots det begränsade intresset känner hela 68 procent till goda exempel på marknadsföring genom sociala medier.

För mer information vänligen kontakta:

Martin Lindvall, GCI Stockholm, 0733- 42 27 62, martin.lindvall@gci.se

Om undersökningen

Undersökningen har genomförts via telefonintervjuer med kommunikationsansvariga på Sveriges 100 största företag, räknat efter omsättning. Svarsfrekvensen uppgick till 51 procent.

Läs mer på http://gcistockholm.wordpress.com

• PR, kommunikation