Alla ska känna sig delaktiga

BE Groups nya koncernchef:

ALLA SKA KÄNNA SIG DELAKTIGA

Han brukar beskrivas som en ”strategisk doer” av folk i sin omgivning. Själv säger han sig vara driven och strukturerad, en sån som får saker och ting att hända.

SOM NY KONCERNCHEF på BE Group vill Anders Martinsson skapa en tydlig organisation som präglas av kundfokus och entreprenörskap. En organisation där alla anställda kan känna sig delaktiga.

– Ytterst är dock långsiktig lönsamhet viktigast, eftersom det är den som ger möjlighet för företag att skapa sin egen framtid, säger han.

”Jag är rak, tror stenhårt på
värderingar och försöker
styra utifrån dessa.”
– Anders Martinsson

Det har bara gått några veckor sedan Anders Martinsson tillträdde som ny koncernchef för BE Group. Han är mitt inne i ett fem veckor långt reseprogram,

där han ska besöka alla bolagets enheter och träffa medarbetare.

Än så länge är det för tidigt att säga något om företagets framtida fokus och eventuella förändringar som kommer att äga rum under hans ledning. Men som den rutinerade analytiker han är – med lång erfarenhet av såväl företagsledning som företagsförvärv på lokal och global nivå – har han på kort tid skaffat sig en överblick av ståldistributionsmarknaden.

Vilka är dina första intryck?

– Att branschen lider av överkapacitet och därför har ett tufft affärsklimat. Fördelen med att verka i en så krävande industri är att man ständigt måste jobba med att förbättra effektiviteten i sina processer. Konsten är att behålla ett tydligt kundfokus i detta arbete.

Anders Martinsson är född i Blekinge, i fiskemetropolen Mörrum närmare bestämt. Han lämnade hemstaden första gången när han var sjutton år, men har sedan återvänt i ett par omgångar. Senast var 2008, när han blev VD för en pumptillverkare i VVS-branschen.

Att snabbt förstå ett företags kultur, kundernas behov och att analysera hur företaget bör utvecklas är viktiga erfarenheter som han kommer att ha stor nytta av i det nya jobbet, tror han.

Hur skulle du beskriva dig
själv som ledare?

– Jag är rak, tror stenhårt på värderingar och försöker styra utifrån dessa. Jag tror att det finns många bra idéer i en organisation och därför är det viktigt att skapa en miljö där alla känner sig delaktiga och tar ansvar. Det är min starka övertygelse att så gott som alla vill vara med och skapa ett välskött och framgångsrikt företag.

Till sist, vad gör du när du
inte är på jobbet?

– Jag försöker koppla av tillsammans med familjen, antingen på havet, i löpspåret eller genom att titta på en hockeymatch. Gillar också att bygga saker och har därför alltid något projekt på gång.