Mattias Skoog, produktchef för specialstålssortimentet på BE Group

​Blyfritt automatstål - produktnyhet hos BE Group

BE Group utökar sitt lagerlagda produktsortiment med ett blyfritt miljövänligare automatstål inför hösten. Dessutom utökas sortimentet med kalldragen rundstång i 3-meterslängder med fasade ändar.

Efterfrågan på blyfritt automatstål ökar då fler kunder söker ett miljövänligare produktalternativ. BE Group erbjuder sedan tidigare ett brett utbud av specialstål. I produktsortimentet ingår bland annat allmänna, mikrolegerade och legerade konstruktionsstål i valsat, skalsvarvat, kalldraget eller slipat utförande.

Det nya blyfria automatstålet kommer att finnas tillgängligt i 17 olika dimensioner från 12-65 mm och kommer att presenteras från månadsskiftet augusti/september.

–Vi utökar dessutom sortimentet av kalldragen stång i S355J2C+C med 3-meterslängder med fasade ändar i dimensionsområdet 20-40 millimeter, säger Mattias Skoog, produktchef på specialstål hos BE Group.

Automatstålet S355J2C+C lämpar sig väl för användning till komponenter i mekanisk industri,

där detaljerna ställer medelmåttiga krav på mekaniska egenskaper. Den stora vinsten med alla kalldragna produkter är så klart toleransen och ytfinheten, konstaterar Mattias Skoog.

Lanseringen riktar sig till automatsvarvare och även mekanisk industri i vidare perspektiv. 3-meterslängder och fasade ändar lämpar sig för automatisk stångmatning. Kalldragen stång i automatstål, såväl som legerat eller allmänt konstruktionsstål, riktar sig mot mekaniska verkstäder i allmänhet, där man tar fram komponenter till mekanisk industri – antingen för egna produkter eller på legouppdrag.

Nya kalldragna dimensioner på lager

S355J2C+C Rundstång 5-40mm längder á 3 meter*.

Rundstång 20-120mm längder á 6 meter.

11SMn30+C Rundstång 12-65mm längder á 3 meter*.

11SMnPb30+C Rundstång 5-100mm längder á 3 meter*.

Hexagon 13-70mm längder á 3 meter*.

4-kant 20-70 mm längder á 3 meter*.

*Fasade ändar

Jens Karlsson

Presskontakt Marknadskoordinator 040-384124

Mer än 130 års erfarenhet av att leverera stål och metaller!

BE Group Sverige ingår i koncernen BE Group, ett ledande handels- och servicebolag med ett brett sortiment inom stål, rör, specialstål, armering, rostfritt stål och aluminium. BE Group är etablerat i åtta länder i nordöstra Europa.

Vi erbjuder leveranser från våra lager eller direkt från verk till kunder inom framförallt bygg- och verkstadsindustrin. Leveranserna sker utifrån varje kunds unika materialbehov och en allt större del av våra leveranser består av vidareförädlade produkter, exempelvis kapat, skuret, borrat eller ytbehandlat.

Med gedigen kunskap och väletablerade relationer inom inköp, logistik och produktion utvecklar vi lösningar för att stärka våra kunders konkurrenskraft. Våra lager- och produktionsanläggningar samt säljkontor finns strategiskt placerade runtom i Sverige.

BE Group Sverige AB
Spadegatan 1