Beachvolleylag OS-satsar genom ”börsnotering”

Att Crowdfunding är aktuellt har nog inte undgått någon men att landets bästa Beachvolley team tar hjälp av detta är något nytt. Martin Appelgren och Simon Bohman som tävlar för Sveriges största Beachvolleyförening, Göteborg Beachvolley Club har siktet inställt på OS i Tokyo 2020.

Med hjälp av plattformen Trade In Sports som genom gräsrotsfinansiering hjälper olika idrottare att få tag i investerare säljer Martin och Simon totalt 2.900 andelar för 100 kronor styck. I utbyte mot de 290.000 kronor i riskkapital som de tar in får investerarna totalt 20% av deras prispengar under perioden 2018-2022.

Säsongen 2016 förlorade Simon och Martin endast tre gånger mot svenskt motstånd och vann fyra av de sex tävlingar de ställde upp i på svenska Beachvolley-touren.

Hemmaplan är Beach Center i Göteborg där killarna ingår i verksamhetens stora satsning Team GBC - Road To Tokyo 2020.