Välj rätt maskin

6 saker att överväga innan du väljer kaffemaskin till företaget

Allt fler organisationer inser idag fördelarna med att införskaffa en kaffemaskin till arbetsplatsen. Men hur går man egentligen tillväga för att välja den lösning som bäst uppfyller ens behov? I denna artikel berättar vi mer om hur du väljer rätt kaffemaskin för just ditt företag.

6 saker att överväga innan du väljer kaffemaskin

Vad många inte tänker på är att det finns en mängd olika kaffemaskiner, vilka alla har olika egenskaper och funktioner. För att lyckas välja rätt maskin till ditt företag rekommenderar vi dig därför att tänka på följande:

1. Antalet anställda? - Först och främst gäller det att ta med dem anställda i ekvationen. På så sätt kan du enklare välja en maskin som har en tillräcklig kapacitet. Har du exempelvis 80 anställda vill du inte införskaffa en kaffemaskin som endast kan göra 50 koppar per påfyllning.

2. Bryggkaffe eller espresso? – Det finns en mängd olika typer av kaffe. Allt ifrån traditionellt bryggkaffe till mer intensiv espresso och allt däremellan. Café créme, cappucino, café latte och macchiato för att bara nämnda några. Fundera därför på vilken typ av kaffe du vill att er maskin ska kunna göra.

3. Malet kaffe eller hela bönor? – Tro det eller ej, men det är skillnad på kaffe och kaffe. Färskt kaffe från hela bönor ger en mer fyllig, intensiv och aromatisk smakupplevelse som garanterat uppskattas av såväl medarbetare som besökare.

4. Andra drycker? – Alla dricker däremot inte kaffe. I de flesta organisationer finns det alltid någon som hellre föredrar en kopp varm choklad eller också te. Fundera därför på om ditt företag har ett behov av en maskin som har möjlighet att göra andra varma drycker, utöver kaffe.

5. Färskmjölk eller frystorkad mjölk? – På samma sätt som en kaffemaskin kan innehålla färdigmalda eller hela bönor, kan den också innehålla färsk- eller frystorkad mjölk. Vad som passar just dig och din arbetsplats är högst personligt.

Färskmjölk anses godare av vissa men medför också mer arbete när det kommer till rengöring av maskinen, något som inte är fallet med frystorkat.

6. Tid för rengöring? – Det finns kaffemaskiner som kräver daglig rengöring och det finns dem som är betydligt mer lättskötta. Innan du väljer maskin bör du därför fundera hur mycket tid du vill lägga på rengöring och övrigt underhåll.

Fortfarande osäker på vilken kaffemaskin som passar bäst för din organisation? Läs då vår Guide till kaffemaskiner, i vilken Per Hägglund, säljledare på Beans In Cup i Stockholm, delar med sig av sina bästa tips.

Ta hjälp av Beans In Cup

Om du vill vara säker på att du väljer en kaffemaskin som tillfredsställer behoven hos både dig och dina medarbetare, kan du med fördel vända dig till oss på Beans In Cup. Vi tillhandahåller ett stort utbud av kaffelösningar som garanterat passar just dig, dina medarbetare och er arbetsplats.

Bland vårt välsorterade sortiment hittar du både kaffemaskiner, espressomaskiner och kaffebryggare samtidigt som vi hjälper er med leverans och löpande service. Behöver ni rådgivning finns vi alltid tillgängliga. Kontakta oss så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa dig att hitta rätt kaffemaskin till just ditt företag!