Brygga te

Brygga te – rätt temperatur för olika tesorter

Te är en populär dryck i såväl hemmet som på arbetsplatsen. Men hur gör man egentligen för att förbereda sitt te på bästa sätt? Olika tesorter kräver nämligen olika typer av temperaturer. Vi tänkte därför berätta mer om hur du gör för att brygga te på bästa möjliga sätt!

Så brygger du en god kopp te

Som tidigare nämnts kan såväl bryggraderna som tid och dosering variera från te till te. Nedan följer därför våra bästa tips på hur du brygger en god kopp te, oavsett sort. Och på tal om sorter, för att lära dig mer om dessa kan du med fördel läsa vår tidigare artikel där vi tipsar om 5 goda tesorter.

Rooibos

Rooibos är en av de tesorter som kräver allra varmast bryggrad. Vattnet bör vara kokande hett och ha en temperatur om 100 grader. Därefter bör du låta teet dra i 3–5 minuter.

Bryggrad: 100°C

Låt dra i: 3 - 5 minuter

Svart te

Svart te är även den en av de typer som kräver allra hetast vatten. När du förbereder en kopp svart te bör vattnet vara kokhett och ha en temperatur om cirka 95–100 grader. Efter att såväl vattnet som teet är i muggen, bör du låta det dra i cirka 3–5 minuter.

Bryggrad: 95 - 100°C

Låt dra i: 3 – 5 minuter

Grönt te

Därefter har vi grönt te, som inte kräver riktigt lika varmt vatten som det svarta. Här är istället den rekommenderade bryggraden 75–85 grader. Även tiden som teet ska dra är något kortare, 1–3 minuter.

Bryggrad: 75 – 85°C

Låt dra i: 1 – 3 minuter

Vitt te

Vitt te har en liknande bryggrad som det gröna, 70–85 grader. Den rekommenderade tiden som teet ska dra är däremot något längre, 2–5 minuter.

Bryggrad: 70 – 85°C

Dosering av te: 2 – 3 tsk per kopp

Låt dra i: 2 – 5 minuter

Gult te

Den rekommenderade bryggraden för gult te är 70–80 grader. Därutöver bör du låta det dra i 2–3 minuter.

Bryggrad: 70 - 80°C

Låt dra i: 2 – 3 minuter

Vi hoppas att du nu har en bättre förståelse för hur du brygger de olika tesorterna på bästa sätt!