Därför är det viktigt med rätt bryggtemperatur på kaffet

Därför är det viktigt med rätt bryggtemperatur på kaffet

Det finns många faktorer som är viktiga för att tillreda det bästa kaffet. En av de allra viktigaste, och dessvärre mest förbisedda, är bryggtemperaturen. För att kaffet ska få bästa möjliga smak är det nämligen viktigt att vattnet har rätt temperatur. Låt oss därför fördjupa oss inom ämnet och reda ut för varför bryggtemperaturen är så viktig när man ska tillreda kaffe.

Varför är det så viktigt med rätt bryggtemperatur?

Det finns många anledningar till att temperaturen är så betydelsefull när man ska brygga kaffe. Det korta svaret är för att kaffet ska uppnå bästa möjliga smak.

Kaffe är en komplex råvara som innehåller upp till tusen aromer. Som en jämförelse innehåller vin, som oftast brukar beskrivas som en komplexare dryck, endast 400 olika aromer. Det finns också olika sorters kaffebönor, vilka har sina egna unika egenskaper och smaker.

För att kunna frigöra alla dessa aromer är det viktigt att bryggtemperaturen är rätt. Är den för låg frigörs inte alla fantastiska smaker, vilket resulterar i en tråkigare smakupplevelse. Är temperaturen däremot för hög riskerar kaffet däremot att brännas. Något som även det resulterar i en otillfredsställande upplevelse med bittra och beska toner.

Det är alltså därför det är så viktigt att tillreda kaffe med rätt bryggtemperatur. Så, vilken är då rätt temperatur?

Den bästa bryggtemperaturen för kaffe

Vid tillredningen av kaffe bör temperaturen vara 92–96 grader. Det är den bästa bryggtemperaturen och resulterar också i det godaste kaffet. Men temperaturen är inte allt. Det gäller också att bryggtiden är optimal, baserat på antal koppar.

Om du vill lära dig mer om vad som krävs för att tillreda det mest välsmakande kaffet, kan du med fördel kika in våra tidigare artiklar:

Johan Åberg

Presskontakt VD 070-6099973
Rebecca Widmark

Presskontakt Pressansvarig Marknad och kommunikation 073-9587360

Beans in Cup grundades 2017 genom en sammanslagning av tre etablerade kaffebolag, och är idag en av Sveriges ledande aktörer inom kaffe på kontor och arbetsplatser. Beans in Cup ägs till ca 55 % av investmentbolaget Pamica, resterande del ägs av styrelse och tidigare ägare.
Vi levererar kaffelösningar till på arbetsplatser i hela Sverige och vi är passionerade i vår strävan att erbjuda ett bättre kaffe på jobbet. Det gör vi genom professionalism och vår kunskap gör att varje kund får en god upplevelse, både utifrån smak, service och hållbarhet, som är vårt kundlöfte. Vi finns på 20 orter från Kiruna i norr till Malmö i syd med cirka 200 anställda.

Läs mer på www.beansincup.se

Vretenvägen 6