Vår smakexpert Lisen Gren gör en smakjustering

En smakexperts vardag

Jag har haft nöjet att följa med en av våra smakexperter, Lisen Gren, på en för henne vanlig arbetsdag. Detta har resulterat i två reportage som kommer att publiceras här på vår blogg.

Första besöket är på en frisörsalong i Sundbyberg. De har en CQube MF13, vilken är en färskbryggsmaskinen. Har ska en smakjustering göras då de vill ändra lite på styrkan på de olika kaffesorterna. Lisen lyssnar noggrant på vad kunderna har för önskemål. Hon pratar ihop sig med kunden, sedan provsmakar Lisen kaffet för att se vilken nivå det ligger på i styrka. Hon undersöker även att maskinen är ren, och kunde snabbt konstatera att vår Smakkontrollant varit här nyligen och gjort rent den, så detta behövdes inte åtgärdas denna gång. Lisen frågar även vilket typ av kaffe de har i maskinen, denna gång är det Zympatico från Zoegas som används.

Lisen ser igenom receptet på det vanliga kaffet. Ett recept innehåller flera parametrar, t. ex. syresättning, som tillför syra i kaffet och extraktionstid, dvs. hur länge vattnet och kaffet har kontakt med varandra, vilket leder till fylligheten i kaffet. Lisen sparar alltid första koppen kaffe hon smakar av till nästkommande, för att bedöma att skillnaden vid de förändringar hon gör. Första koppen upplevs sträv, så hon sänker luftningen på kaffet och drar ned beskan. Då blir den mer balanserad. Lisen börjar med mildaste kaffet och går vidare till det starkaste kaffet för att det ska bli rätt. Hon upptäcker att det starkaste kaffet behövde justeras betydligt för att bli kraftigare. Det gör hon genom att dosera lite ytterligare kaffe i den starkare varianten. Nu känner Lisen att kaffet har blivit ’bitigare’ men fortfarande behåller Zympaticokaraktären. Lisen gör förändringarna med öppen dörr in till maskinen så hon ser att bryggningsprocessen beter sig rätt inuti maskinen samt att allt inne i maskiner ser rätt ut och att inga fel noteras under processen.

När Lisen är nöjd hämtar hon kunden igen och låter dem bedöma att förändringarna hon gjort, så att de uppfyller kundens behov. Kunden har även några frågor om själva rengöringsprocessen, som kunden kan hantera själv, för att hålla maskinen fräsch. Lisen förklarar hur de kan göra för att underhålla detta bättre och hon ställer även in en automatisk rengöring på maskinen för att underlätta för kunden.

Lisen rekommenderar alltid kunderna att byta kaffesort 1 gång per år för att hålla kaffet levande, roligt och stimulerande. När allt känns bra och kunden är nöjd, lämnar vi dem och åker till nästa uppdrag.

Nästa besök är hos ett dataföretag, också placerade i Sundbyberg. De använder sig av en EVOlution med Löfbergs Professionell som kaffesort. De har två maskiner som de vill justera.

De önskar att justera både mängden kaffe i koppen, samt att den ’vanliga’ koppen blir lite starkare. Utmaningen är att öka mängden dryck i den ’starka koppen’ utan att ta bort styrkan. Detta gör Lisen genom att både öka doseringsmängd och vattenmängd. Lisen provsmakar första koppen och ökar sedan ’dekompressen’, vilken ger mer beska som balanserar upp smaken bättre. Hon ökar även extraktionen. Oftast räcker det att göra väldigt små justeringar för att få en stor förändring. Det är viktigt att förhålla sig med vilken råvara man använder för att justera på rätt sätt. Lisen smakar av igen och känner sig nöjd. Även muggarna är viktiga för smakupplevelsen. Lisen tycker de ska vara lite mindre, så att man hellre tar flera koppar, dels eftersom bryggningen blir lite bättre vid mindre mängd, men även ur miljösynpunkt, då kaffet ofta hinner kallna vid större kopp och kanske slängs i högre grad. Så det är bättre med lite mindre kopp och ta fler gånger istället!

Lisen menar också att själva miljön kring maskinen är viktig för upplevelsen. Hon rekommenderar att det ser trevligt ut runt maskinen, kanske med fina te-påsar i fin hållare, snygga muggar fint placerade, någon växt och andra små attiraljer som livar upp miljön.

När Lisen själv är nöjd kallar hon på kunden som smakar av. Det kommer fyra personer som ger sitt utlåtande och samtliga blir mycket nöjda. De är även imponerade av att se alla olika parametrar som Lisen jobbar med för att ställa in maskinen så att den uppfyller just deras behov av smak och mängd.

Båda dessa besök var vanliga smakjusteringar. Vid nästa tillfälle kommer jag berätta mer om hur det går till vid installation av ny maskin samt vid halvårsservice – också vanliga arbetsuppdrag för våra smakexperter.

Vid tangentbordet: Linda Brandelius, Marknadschef

Anna Ståhl

Presskontakt VD 0705 08 55 28

Vi tar kaffe på största allvar. Vår vision är att finnas i varje medarbetares kopp – varje dag. Vi vill att alla ska kunna dricka riktigt gott kaffe på sin arbetsplats. Med gott kaffe menar vi inte bara god smak, utan också ett ansvar för en hållbar utveckling.

Stallarholmsvägen 40
124 59 Bandhagen