BearingPoint business performance 2023

BearingPoint når 1 miljard euro i intäktsmål

Amsterdam, 6 februari, 2024 – IT- och managementkonsultföretaget BearingPoint rapporterar intäkter på 1,017 miljarder euro för 2023, en ökning med 18% jämfört med föregående år. Företagets bokningar ökade med 21% och de levererade mer än 1 800 projekt i 32 länder. För att stödja tillväxten så ökade BearingPoint sin personalstyrka med 15% till mer än 6 000 anställda i slutet av året. För 2024 planerar BearingPoint att anställa mer än 1 600 personer för att fortsätta leverera på sin strategi och expandera globalt.

- 2023 var ett genombrottsår för BearingPoint, säger Kiumars Hamidian, Managing Partner för BearingPoint. Vi nådde vårt intäktsmål om 1 miljard euro, och vi gjorde det hållbart, med en sund tillväxt. Vi ser en fortsatt ökad efterfrågan av våra tjänster, särskilt våra transformationsprogram och IP-drivna digitala tillgångar. Denna ökning är anledningen till vår växande personalstyrka, och vi kommer att fortsätta med strategiska förvärv även under 2024 för att expandera globalt. Jag vill tacka alla våra fantastiska medarbetare och kunder som gjort denna framgång möjlig.

Strategiska förvärv och global expansion

Under 2023 genomförde BearingPoint fem strategiska förvärv för att förbättra och stärka sin portfölj inom områden som hållbarhet (Korkia), Salesforce (Smplicity), asset-backed securities (ABS) (TXS Securitization) och tjänster för IFS mjukvara genom Arcwide, joint venture för BearingPoint och IFS (bytics Group och Cedar Bay).

BearingPoints anställningsrekord 2023 beror även på att de utökade sin verksamhet globalt, framförallt i USA och Kina. I USA nådde BearingPoint en intäktstillväxt på 34 %.

Affärsenheten Products, med mer än 440 anställda och en stark intäktstillväxt på 28% var ytterligare en höjdpunkt för BearingPoint.

BearingPoint i Sverige bidrog till den rekordhöga intäktsökningen

BearingPoint Sweden, med kontor i Stockholm, Malmö och Göteborg, bidrog till den rekordhöga omsättningen under 2023 med 12% tillväxt i omsättning.

- Vi kan se tillbaka på ett spännande och utvecklande 2023 i Sverige. Vi är oerhört tacksamma för det fortsatta förtroende vi fått från både kunder och medarbetare. Tillsammans arbetar vi fram lösningar för att bäst nyttja möjligheterna som kommer med utvecklingen av t.ex nya ramverk som ESG och CSRD, AI, digitalisering, hållbarhet, globalisering och nya affärsmodeller, säger Per Yhde, Partner och Sverigechef.

Fortsatta investeringar inom innovation, AI och hållbarhet

BearingPoint fortsatte att investera i sina innovativa produkter och tjänster, och lanserade även en Gen AI-hub som hjälper företag att ta tillvara den transformativa kraften hos artificiell intelligens. De var ett av de första konsultföretagen som publicerade ett etiskt uttalande om hållbar och ansvarsfull användning av AI i samarbete med kunder. Konsultföretaget startade också en arbetsgrupp för AI i början av 2023 och utvecklade över 250 tillämpningar. BearingPoint levererar innovativa lösningar för sina kunder - de införde t.ex en global GenAI-vision för en ledande butikskedja, skapade en AI-bankavatar för en stor internationell bank, förenklade det dagliga arbetet för en polisavdelning med hjälp av AI, och de automatiserade skapandet av årliga rapporterar för en icke-statlig organisation.

BearingPoint har även stöttat många kunder i deras hållbarhetsarbete genom rådgivning och produkter samt lansering av innovativa nya tjänster, t.ex BearingPoint Sustainability Maturity Assessment, ESG Data Hub och I Care Academy. De har hjälpt kunder med att effektivisera ESG-rapporteringsstöd och förbättrade program för hållbarhetsutveckling. Dessutom investerade företaget mer än 1 000 konsultdagar i CSR-aktiviteter och drev ett flertal Climate Fresk-workshops under året.

Utveckling av människor har högsta prioritet

Under 2023 utsåg BearingPoint 27 nya Partners (delägare) till företaget och befordrade 1 398 personer, vilket är det högsta antalet någonsin och speglar organisationens styrka och dess framtidstro. BearingPoint gjorde rekordinvesteringar i lärande och utveckling av människor, och levererade hela 260 000 utbildningstimmar. Företaget erbjuder en rad utbildningsprogram såsom BearingPoint Oxford Academy, BearingPoint School, Female Leadership och Yale Leadership Program. Mer än 2 200 personer deltog i dessa program under 2023, och företaget öppnade även ett Campus i Bryssel där ännu fler utbildningar kommer att erbjudas under 2024.

Genomförandet av vår strategi fortsätter i 2024

BearingPoint vill fortsätta överträffa marknaden i 2024, driva på genomförandet av sin strategi, och de planerar för en tvåsiffrig organisk intäktstillväxt. De ser även fram emot mer strategiska förvärv och investeringar i att utveckla sin konsult- och produktportfölj under 2024, särskilt inom fokusområden som hållbarhet och i länder som t.ex USA. BearingPoint ser också att dess joint venture, Arcwide, kommer att fortsätta expandera för att bli IFS primära leveranspartner för kunder över hela världen.

- Ser vi framåt så befinner sig BearingPoint i ett utmärkt läge för att fortsätta växa och expandera. Vi är trogna våra värderingar genom att vi ger våra människor möjligheter att lyckas, och genom att vi skapar varaktiga resultat för våra kunder, samhället och planeten, säger Kiumars Hamidian.