Beckers – ett allt grönare färgföretag: Sveriges mest sålda väggfärg Svanenmärks

Beckers grund-, vägg- och takfärg miljömärks nu med Svanen. Företaget tar därmed ett rejält kliv framåt i sitt åtagande att verka i linje med Svanens högt ställda miljökrav.

Beckers var först med att få sina färgprodukter Svanenmärkta och har idag fler miljömärkta produkter än någon annan färgtillverkare i Skandinavien.

Som ett led i Beckers ständigt pågående miljöarbete miljömärks nu Beckers grund-, vägg- och takfärg, lämpliga för de flesta väggmaterial, med Svanen*. En av dessa, Beckers väggfärg matt, är Sveriges mest sålda och har kommit att bli svenska folkets mest populära val när det kommer till inomhusmålning.

Miljön spelar en central roll i Beckers verksamhet, både när det gäller sortiment, transporter och tillverkning. Idag är 99 procent av Beckers färger vattenburna och fabriken i Nykvarn är en av Europas mest miljö-anpassade.

Beckers vattenburna grund-, vägg- och takfärg har bra täckförmåga och är så gott som luktfri. Väggfärgen kan brytas i valfri kulör. Beckers väggfärg säljs bland annat hos Coop, Bauhaus, K-Rauta och Lakkapää.

* Svanen – Nordens officiella miljömärke – har som syfte att ge konsumenter en möjlighet att välja de bästa produkterna på marknaden ur miljösynpunkt. Märkningen visar att produkterna uppfyller högt ställda miljö- och kvalitetskrav genom granskning av tester från oberoende laboratorier, intyg och kontrollbesök. En Svanenmärkt produkt är alltså inte bara miljöanpassad, utan håller även hög kvalitet.

Sex anledningar till att använda vattenburen färg

Beckers miljömärkta färger håller hög kvalitet, användningen av farliga ämnen är begränsad och produkterna innehåller mycket låga halter eller inget lösningsmedel alls. Hela 99 procent av Beckers färger är vattenburna. Det finns många anledningar till det. Här är några av dem.

Vattenburen färg…

1. … ger ett lika gott målningsresultat som lösnings-medelsburen färg.

2. … är skonsammare mot miljön.

3. …är så gott som luktfri.

4. … är valet att använda till miljöer där små barn och gravida vistas.

5. … ger ett hållbart resultat.

6. … går att måla på lösningsmedelsburen produkt.

Pernilla Norberg, 0722-19 25 15, pernilla.norberg@beckers.se

eller Johanna Eklund, 08-400 255 17, johanna@perpr.se.

Bilder finns att ladda ner på perpr.se och beckers.se.