Beckers sätter färg på Märsta med projiceringsfilm

Beckers sätter färg på Märsta med projiceringsfilm

Med ny varumärkesplattform och kommunikationsplattform, en ny premiumprodukt och nyinspelad reklamfilm i ryggen, släpper Beckers lös en rejäl reklamsatsning lagom till när den för färgbranschen så viktiga utomhussäsongen drar igång i slutet av april.

Under 2014 gör Beckers en av sina största reklamsatsningar någonsin i samband med lanseringen av deras mest hållbara fasadfärg någonsin, Perfekt Akrylat Plus, i april. Navet i satsningen är den nya reklamfilm som spelades in hösten 2013 och som sticker ut en hel del jämfört med övriga färgtillverkares reklamfilmer. Filmen är en Dolda kameran-setup där ett antal personer fick sig en rejäl överraskning då de promenerade en kväll i ett villaområde. Plötsligt projicerades en film upp på en husfasad till tonerna av bombastisk musik.

– Filmen är också första gången som vårt nya koncept ”Beckers sätter färg på …” trycktestas utanför Beckersväggarna, säger Lina Markström, pr-och kommunikationsansvarig på Beckers. Konceptet är resultatet av vår nya varumärkesplattform och den kommunikationsplattform som vi tog fram under 2013.

– Med ”Beckers sätter färg på …” säger vi nu något som känns självklart för oss som är det starkaste färgvarumärket i Sverige. Och det fina med sägningen är att vi kan koppla på i princip vad som helst. Både rationellt och emotionellt. Allt från att vi sätter färg på något med våra produkter till att vi sätter färg på en upplevelse eller händelse genom t ex sponsring eller som med reklamfilmen då vi satte färg på kvällspromenaden i Märsta.

Filmen som spelades in en mörk kväll i september kan liknas vid ett metaprojekt. På en villafasad projiceras en film som i sin tur filmas.

– Det kan låta knäppt, att först lägga massvis med tid vid datorerna för att göra en film som vi sedan filmar av, säger Curt Rosén, Head of Creation/Copy på Klirr Stockholm. Men på så sätt kan Beckers berätta allt de vill om den nya färgen samtidigt som vi fick fram de reaktioner vi ville hitta genom Dolda kameran-formatet.

Reklamfilmen börjar gå i slutet av april i samtliga stora tv-kanaler. Det är Beckers reklambyrå Klirr Stockholm som ligger bakom såväl den nya kommunikationsplattformen och konceptet som reklamfilmen vilken är producerad av Forsberg & Co.

Produktionsbolag: Forsberg & Co
Uppdragsgivare Beckers: Lina Markström, PR- & Kommunikationsansvarig
Arbetsgrupp Klirr Stockholm: Patrik Jaldevik Projektledare/Kundansvarig, Curt Rosén Head of Creation/Copy, Patrik Lindkvist AD, Carmen Recarey Produktionsledare, Mikael Höög Original

Kontakt:
Lina Markström, Beckers, 072-219 29 70