Helt och snyggt trädäck – år efter år!

Helt och snyggt trädäck – år efter år!

Ditt trädäck utsätts konstant för tuffa väderleksförhållanden och blir med tiden grått och sprucket om det inte tas om hand. Ett inoljat trä däremot, är mycket mer motståndskraftigt. Med Elit Träolja är jobbet klart på ett par timmar.

Ösregn, frost, tunga snötäcken och heta solstrålar. Ett trädäck utsätts för rejäla påfrestningar – året om. Om du låter träet förbli obehandlat är risken stor att det bli grådaskigt, uttorkat och sprucket. Vill du däremot att däcket ska hålla sig fräscht och ha kvar sin naturliga färg – olja in det på nytt varje år. Bäst är att du redan tidigt på våren gör däcket snyggt inför den stundande utesäsongen.

Beckers Elit Träolja är en träolja av högsta kvalitet som motverkar sprickbildning och att träet torkar ut. Den vårdar träet, ger det ett förnyat fräscht utseende och framhäver dessutom träets naturliga färg.

Träoljan är framtagen för årlig behandling av alla slags tryckimpregnerat trä, obehandlat eller tidigare oljat, såsom trätrall, altaner och trädgårdsmöbler och gör ytan vattenavvisande och lätt att underhålla. Träoljan är glansfri och har god inträngning – efter bara 8 timmar är underlaget klibbfritt.

Vill du dessutom ge däcket en förnyad eller en mer personlig prägel, kan Elit Träolja brytas i flera olika nyanser.

Rek. cirkapris är 970 kr/9 liter.

Sex enkla steg till ett snyggt trädäck:

1. Rengör ytan med vatten, en skurborste samt Elit Terrasstvätt, som tar bort gammal olja och återställer ytan till sitt ursprung. Har materialet blivit ansatt av alger, mögel eller mossa, använd Alg & Mögeltvätt.

2. Skölj ytan med vatten. Låt torka helt.

3. Slipa bort poröst och grånat trä med slippapper. Borsta noga bort allt slipdamm.

4. Stryk på rikligt med olja med en pensel, trasa eller svamp. Stryk på ev. ytterligare olja tills träet har mättats.

5. Torka bort överflödig olja efter cirka 30 minuter.

6. Använda trasor läggs i vatten eller eldas upp.

Detta behövs: Elit Träolja, Elit Terrasstvätt, Alg & Mögeltvätt, skurborste, vattenslang, sandpapper/slipkloss, sopborste, pensel och trasor.

För ädelträ såsom teak, ek och värmebehandlat trä rekommenderas Elit Ädelträolja.

Pernilla Norberg, 0722-19 25 15, pernilla.norberg@beckers.se
eller Johanna Eklund, 08-400 255 17, johanna@perpr.se.

Bilder finns att ladda ner på perpr.se och beckers.se.