Intervju - Sofie Johansson

Intervju - Sofie Johansson

Sofie Johansson arbetar sedan tio år tillbaka på Beckers. Arbetsuppgifterna består bland annat av att göra urval till färgkartor och förbättra kunskapen om kunderna. Hon är även med i det team som tar fram Beckers färgkartor.

Hur går det till när Beckers väljer ut kulörer?
– Ibland tar vi extern hjälp av stylister och färgsättare men ofta gör vi urvalet själva. Vårt team består av erfarna personer som på ett eller annat sätt jobbat med kulörer under många år. Bland annat är Yvonne Karlsson med som är målarmästare och certifierad färgsättare.

När kulörerna till 336-färgkartan skulle väljas var vi först en projektgrupp som gjorde ett första urval, både från befintliga kulörer och nya kulörer som vi skapade. Därefter delades ansvaret upp och ett par personer arbetade tillsammans med kulörlabbet, som är en del av utvecklingsavdelningen, vidare med kulörerna. I det skedet handlar det om att det ska vara lite mer eller mindre svärta i kulören eller att den ska vara mer eller mindre kulört.

Var hämtar ni inspiration ifrån?
– Vi får inspiration från många olika håll. Det kan vara modevärlden såväl som inredningsvärlden eller bil-industrin. Vi besöker även många mässor, seminarier och föredrag och brukar titta både på globala trender och mer lokala företeelser. Det blir även en del inspirationsresor. Det är också viktigt att lyssna på kunderna och att ha örat mot rälsen när det gäller till exempel sociala medier.

Vitt är ju den vanligaste inomhuskulören, vilken är den näst vanligaste?
– Ja vitt står för 80 % av den kulör vi säljer. De senaste åren har en ljusare brun kulör (caffe latte) också varit populär men nu går vi mer åt ljusare grå kulörer.

Hur skiljer sig kulörvalet i Sverige jämfört med andra länder?
– Vi är generellt rätt återhållsamma i våra kulörval. Norrmännen är exempelvis modigare och väljer oftare en starkare kulör än svenskar och danskar. Tittar vi på den amerikanska marknaden ser man att de också väljer starkare kulörer än vad vi gör här hemma. Där målar man ofta även taket i samma kulör som väggarna, i Sverige ser vi det som en självklarhet att taket ska vara vitt. Det kanske är en yta som man skulle kunna tänka lite annorlunda kring? Varför inte till exempel en solgul yta i kökstaket som markerar matplatsen?

Vad blir årets kulör 2013?
– Jag tror att vi får se en hel del grönt. Sedan tror jag att den gula kommer att stå sig och följa med in i 2013. De svarta kulörerna kommer också att hålla i sig både inom mode- och inredningsvärlden. Som accentkulör tror jag att rosa kan komma på lite bredare front i vår.

Vill du göra en egen intervju med någon av Beckers kulörexperter, hör gärna av dig till:
Olivia Kukacka, 08-400 255 17, olivia@perpr.se.

Bilder finns att ladda ner på beckers.se eller klicka här.