Måla inomhus med 5 x 8 unika kulörer!

Måla inomhus med 5 x 8 unika kulörer!

Beckers utvalda kulörpalett är indelad i fem grupper med vardera åtta kulörer. Välj mellan en lågmäld färgskala, en blå som havet och himlen, kanske starka färger som ger ett ombonat intryck, grafiska kontrastfärger eller varför inte pasteller. Bredden finns och ger alla möjligheter till ett högst personligt uttryck.

I år är det svårt att vara fel. För enligt Yvonne Karlsson, kulörexpert på Beckers, har det aldrig varit så många aktuella och parallella inredningsspår som nu.

– Vi lever i en tid där vi får ständiga influenser och med en tonvikt på personlighet är det svårt att vara fel. Det är en sund riktning och befriande att komma ifrån ordet trendighet. Så säger Yvonne och fortsätter:

– För 20 år sedan var vi styrda av årstider. Vi hängde fram vårgardinerna efter påsk och kuddarna byttes ut mot ljusare. Numera är vi mer styrda av vår personliga smak och stil som ger fler spännande uttryck.

I Beckers utvalda kulörpalett med inomhuskulörer finns fem grupper.

Blott blått för tankarna till båtbryggan och ljumma stränder. Ledorden är inte helt oväntat hav, himmel och strand. Kulörerna går i skalorna blått, grönt och turkost som blandas med krispigt vitt och mjuka strandtoner som kryddas med stänk av dämpad korall.
För de blå tonerna rör vi oss i färgtonerna från ljust babyblå till nyanser som otvättad denim, kobolt och mörk marinblå. Mönsterinspirationen går från ett kryddigt Nordafrika till en saltstänkt amerikansk östkust och vi ser material som korg, läder, rep, stickat, grånat trä och munblåst glas i aquatoner.

Mönster och starka färger är den andra gruppen och en bra grund för att skapa en ombonad miljö. Ledorden lyder DIY (do it yourself), storytelling, personlighet och mixa och matcha.
Färggruppen styrs av ett tydligt personligt yttryck och återvinning – att skapa nytt av gammalt, laga och måla om. Material som inspirerar är stickat och second hand, slitna ytor får nytt liv, folklore och mönsterprakt träder fram. Färgskalan är stark och här är vi inte rädda för kulörkrockar som skapar lekfulla färgeffekter.

Akvareller med guldkant är pasteller som har funnits med under en tid och som nu kombineras med mässings- och kopparmaterial. Det ger en lyxig känsla och har tydliga drag från det glada 1920-talet. Ledorden är puder, mässing, lekfullhet och materialmix.
Material och inspiration är dip-dye, mässing, guld, speglar, högblanka ytor, sammet, palmer, glas, metall och plexi. Kulörerna är pudriga nyanser såsom rosa, mintgrönt och gult, kombinerat med starkare basfärger som mörkt grått och svart. Här passar också metallicfärger som koppar och mässing in som effektfulla accenter.

Grafiskt är enkelt och avskalat med industriromantik som främsta inspirationskälla. Typografi används som dekorelement. Här inreder du med starka kontraster, blankt och matt, svart och vitt.
Om det är färg med så är det i form av en noga utvald stark accentkulör. Komplettera med material i marmor, trä eller rostig metall. Fåglar och andra naturmotiv ses i inredningsdetaljer.

Slutligen så har vi kommit till kulörgruppen Naturen, djuren & kulturen där inspirationen kommer från organiskt mjuka former och blommande mönster. Färgskalan är lågmäld och diskret utan att på något sätt bli tråkig. Här andas det hållbarhet in i minsta detalj. Ledorden lyder närproducerat och ”made in Sweden”.
Kulörerna består av dämpat grönt och beige i kombination med trärena detaljer. Kombinera nyanser som jord, honung, kamel, blygrå moln och gröna löv. Sten, obehandlat trä, råläder och olika sorters marmor är material som passar fint till. Djur syns som symboler i allt från kuddar till lampor. Rotting, gröna växter, linne och terrakotta är framträdande inredningsdetaljer. Friluftsliv och egen odling blir viktiga hörnstenar för denna grupp.

I varje grupp av Beckers fem utvalda kulörpaletter med inomhusfärger finns åtta kulörer och tanken är att man ska hitta kombinationerna inom varje stil.

Vad är då Yvonnes bästa tips för att matcha och mixa på bästa vis?

– Ett vanligt råd är att måla de mer neutrala kulörerna på stora ytor och göra accenterna färgglada, men det kan faktiskt bli rätt tråkigt. Jag skulle hellre vilja säga, kör gärna mer färg på en hel vägg så att det händer något.

Hur många färger från varje grupp tycker du att man kan matcha?

– En huvudkulör och två accentkulörer brukar vara lagom, variera också i glans och struktur.

Slutligen, vilken är gruppen som du tror kommer att synas mest framöver?

– Jag tror på de mjuka naturkulörerna, så jag säger gruppen Naturen, djuren & kulturen.

Pernilla Norberg, 0722-19 25 15, pernilla.norberg@beckers.se
eller Johanna Eklund, 08-400 255 17, johanna@perpr.se.

Bilder finns att ladda ner på perpr.se och beckers.se eller klicka här.