På onsdag, den 27 mars, fyller Beckhoff Sveriges VD Håkan Brandt, 50 år.

En milstolpe i livet – Håkan Brandt 50 år

I en tid av reflektion och framtidsspaningar, når Beckhoff Sveriges VD en milstolpe i sitt liv. Håkan Brandt, en numera veteran inom Beckhoff fyller 50 år, den 27 mars. Med över två decenniers erfarenhet har han inte bara byggt upp ett företag som startade med fyra personer till att idag vara över 40 personer och tillväxttakter mellan 15-20% per år, utan även skapat en tydlig prägel på en familjär företagskultur. Denna milstolpe ger oss en unik möjlighet att reflektera över Håkans väg hittills, och att utforska hans tankar och visioner inför framtiden.

Den starka familjekänslan som finns i företaget är unik och det är inget bara vi själva säger, utan även de som kommer utifrån bekräftar detta, berättar Håkan. För att uppnå det krävs såklart flera insatser, men fokus är alltid på våra medarbetare och låta den individuella motivationen stå före traditionella KPI:er. Jag tror inte på att KPI:er ensamma ger den drivkraft som behövs för att nå framgång utan kan dessutom agera destruktivt. ” Fokusera på människor som trivs med holarki, därmed inte sagt utan struktur, fortsätter han för att sedan nämna David Spanglers citat: "I en hierarki kan deltagare jämföras och utvärderas på basis av position, rank, relativ makt, rang och liknande. Men i en holarki kommer varje persons värde från hans eller hennes individualitet och särprägel och förmåga att samarbeta och interagera med andra för att göra frukterna av den särprägeln tillgängliga”

Om vi ser till företagets framtid då? ”Jo, även med den nuvarande lågkonjunkturen har jag en optimistisk syn på företagets framtid och tillväxt. Jag ser möjligheter på den svenska marknaden och är övertygad om att företaget är väl förberett för att fördubbla sin omsättning inom en femårsperiod. Men trots denna positiva framtidssyn ska vi inte förbise de utmaningar som den rådande marknadssituationen medför, särskilt när det gäller att hantera marknadsfluktuationer på komponenter och produkter”, berättar Håkan.

Som jag nämnde tidigare är vi ett företag som växer och för att främja en positiv företagskultur och teamdynamik har vi gjort stora investeringar inom HR. Man ska ha roligt tillsammans och när jag ser tillbaka på tiden på Beckhoff så är de mest minnesvärda ögonblicken inte affärer, utan den gemenskap och glädje som vi har tillsammans.

Och om du ser på din egen personliga utveckling för framtiden?

”Kan låta lite tråkigt men viktigast är att få vara frisk med målet att vara den bästa versionen av mig själv. Det innebär att man kontinuerligt måste skruva på saker för att kunna bli bättre. Ett mål som hela tiden flyttar sig och man blir aldrig klar”, svarar Håkan.

Jag är väldigt aktiv av mig hoppas kunna ägna lika mycket, eller mer, tid på intressen som golf, padel, cykling, löpning och skidåkning. Jag har ju satt upp ett ”hemligt” mål om att springa snabbare än Beckhoff Danmarks VD, Michael Nielsen, på Broloppet 2025 och har precis anmält mig till att genomföra mitt första Vasalopp på skidor 2025, så det kommer krävas en del av mig för att uppnå dessa, skrattar Håkan.

Självklart blir det att fira med tårta med familj och medarbetare, jag ska ju inte springa förrän 2025, avslutar Håkan med glimten i ögat!

Läsarfrågor? Vänd Er vänligen till:

Beckhoff Automation AB, Östra Hindbyvägen 70, 21374 Malmö, Sverige