Beetroot förvärvar Aducera Consulting, förstärker IT-leveransen i Sverige

Beetroot AB, som i dagsläget sysselsätter mer än 450 personer inom IT, förvärvar Aducera Consulting AB med tillträde omgående.

Beetroot och Aducera Consulting har samarbetat i leveranser under en längre tid i projekt tillsammans med kunder inom ett flertal olika branscher, t ex Samhällsbyggnad, Läkemedel och Media. Svenska Dagbladets räntekarta—som tilldelades Stora Journalistpriset—byggdes redan 2012.

"Beetroot ska bli den ledande IT-leverantören med konsulter i både Sverige och Ukraina och med människan i fokus. Vi tar tillsammans med Aducera Consulting ett naturligt nästa steg i ett redan nära samarbete, och utökar vårt team på plats i Sverige. Aducera tillför bland annat viktig kompetensbredd som kunder efterfrågar i stora, komplexa IT-projekt", säger Andreas Flodström, medgrundare och VD för Beetroot.

Beetroot har idag sin största kundbas i Sverige, och förvärvet sker i en medveten satsning på att ytterligare profilera bolaget mot nya, svenska kunder med behov av av både onshore och nearshoreresurser från en och samma leverantör.

• Datorer, datateknik, programvaror

Beetroot är ett svenskt IT-bolag, grundat 2012, som tillhandahåller IT-lösningar och bygger team av utvecklare och annan tech-kompetens i Ukraina. Bolaget har en social drivkraft och målsättningen är att skapa maximalt värde för såväl kund som samhälle.

Beetroot driver även Beetroot Academy, ett väletablerat nätverk av IT-skolor i Ukraina. Beetroot Academys skolor finns idag i ungefär 20 städer och har utbildat ca. 1% av Ukrainas arbetskraft inom IT.

Läs mer om Beetroot här.