Hur påverkas vi om vi inte får vara med att föra våra döda till sista vilan?

Vi måste få fortsätta begrava våra döda och hitta en vettig lösning där nära och kära får vara med på ett eller annat sätt. Om vi inte strider för denna så betydelsefulla akt i dessa tider och att det i samhällets alla åtgärder måste finnas rim och reson kommer vi ha betydligt fler med psykisk ohälsa än redan väntat. Människor har behov av att får sörja och ta avsked, det får vi inte ta från människor. Gör vi det så anser jag att det är ett brott mänskliga rättigheter.

I alla kriser som drabbat vårt samhälle har man prioriterat att begrava de döda och att dom och de sörjande får ett värdigt avslut. Idag får man inte sitta med sina sjuka anhöriga på sjukhus eller äldreboende om de har Covid-19, inte heller ta avsked i kyrkan eller kapellet, eller vid en ceremoni ute om man är mer än 5 personer. Åtta totalt, 1 präst, en kyrkvaktmästare och en från begravningsbyrån.

Ta inte bort denna enda möjlighet för sörjande att ta ett värdigt och fint avsked – det kommer vara oerhört många människor som hamnar i djup sorg pga. detta.

Det är absurt och mot allt förnuft att vi måste se dessa stora köpcentra som Mall of Scandinavia, NK, GeKås i Ullared och IKEA ha öppet där människor tillbringar timmar för nöjes skull, ha öppet med obegränsad mängd människor samtidigt som de sörjande skall ta avsked av en mamma, pappa eller sitt barn inte får vara flera än max 5 personer. Vart drar man gränsen för vilka som skall närvara? Är det rätt att dela på den sörjande familjen? Antalet på en snitt begravning i dag är cirka 25-30 personer, sista tiden har det varit något färre anhöriga och gäster. Och det finns i dag stora lokaler som rymmer 500 – 800 sittplatser och där man kan sitta på ett säkert avstånd för att inte smitta andra. Konsekvensen över att inte få möjligheten att ta avsked är att anhöriga kommer att dröja med begravningen och skjuta den på framtiden som i slutänden resulterar i att bårhusen blir överfulla och det blir en ohållbar situation.

Jag är inte alls emot de restriktioner som behövs för att stoppa smittan, men vi måste se till vad det här får för konsekvenser för de sörjande och efterlevande människorna. Det kommer finnas en oerhörd mängd människor som inte fick möjligheten att ta avsked, men som kommer bli tvungna att bära en ännu större sorg på sina axlar, sorgen över att man inte fick möjligheten att ta avsked av en älskad anhörig. Vi måste stå rakryggade oavsett vilka kriser som drabbar vårt samhälle, men vi får aldrig göra avkall på vårt omhändertagande av våra avlidna och anhöriga på ett värdigt sätt.

Leif Eriksson

• värdigt avslut
  • begravningsbyråer

• Dalarna

Svenska Begravningsbolaget AB är ett familjeföretag som driver begravningsbyråer i Stockholm, Nynäshamn, Södertälje, Ekerö, Vallentuna. Rimbo, Hedemora, Säter, Svärdsjö och Borlänge där alla begravningsbyråerna har en lokal förankring och värnar om det lokala nätverket.