Gratis cykelbesiktning & uthyrning av cyklar för 50 kr/dygn

De senaste fyra veckorna har Umeåborna kunnat se grönklädda cykelbesiktare på Renmarkstorget i centrala Umeå. Detta är Umeå kommuns sommarjobbare som utför besiktning och service av förbipasserandes cyklar.

Initiativet kommer från Be Green Umeå som tillsammans med VIVA arbete unga erbjuder cyklister gratis besiktning och enklare service, till exempel smörjning av kedjan och pumpning av däck. Cyklisterna får detta gratis för att uppmuntras till att cykla mer, men även för att de ska cykla säkert. Många cykelolyckor sker på grund av att cykeln är dåligt utrustad. Genom att ta med sig sin cykel till cykelbesiktarna kan onödiga olyckor undvikas och cyklisten får veta vad cykeln måste ha enligt lag.

Cykelbesiktarna kommer att finnas på plats vid cykelstationen på Renmarkstorget, vardagar kl. 10.00-16.00, fram till den 19 augusti. Dessutom finns nya fräscha cyklar till uthyrning för 50 kronor per dygn. Besiktningen och uthyrningen har pågått sedan den 21 juni och mer än 500 cyklar har redan besiktats och servats. Det har även varit stor efterfrågan på hyrcyklarna som kommer från ett flertal företag som köpt in och lånat ut dessa till uthyrningen i sommar.

- De som har fått sina cyklar besiktade och servade har varit nöjda och vi hoppas att vi får lika många kunder resten av sommaren. Genom att erbjuda Umeås cyklister gratis besiktning och service vill vi undvika onödiga cykelolyckor och uppmuntra fler till att cykla istället för att ta bilen, säger Ida Lundström på Be Green Umeå.

För mer information, kontakta:

Ida Lundström

Projektkoordinator

Be Green Umeå

Elin Stark

Handledare

Viva arbete unga

• Hållbarhetsfrågor/CSR

• Umeå

Be Green Umeå är Umeå kommuns projektkontor som jobbar med hållbart resande och hållbart boende. Mycket trafik i Umeås centrum leder till att luftkvaliteten blir väldigt dålig, speciellt på vintern. Vi jobbar därför bland annat med att försöka hjälpa människor att bryta sitt invanda beteende med att använda bilen i onödan och istället börja resa mer hållbart, t.ex. gå, cykla och åka buss.

Projektkontoret är finansierat av EU, Umeåregionens kommuner, Bostaden, UBC, UMEVA, UPAB, Umeå City Airport, Trafikverket, Umeå Energi, Västerbottens läns landsting och Region Västerbotten. Formell projektägare är Umeå kommun.