Ekologisk arkitektur av stort intresse på internationell arkitekturfestival

Rahel Belatchew Arkitektur (RB Arkitektur) deltar under november månad i den internationella arkitekturfestivalen "100 rooms - 100models, International Festival for Architectural Models" som pågår i Budapest 7-30 nov 2008.

RB Arkitetur presenterar en modell av "Eco House" som är ett ekologiskt typhus utvecklat i samarbete med hustillverkaren Willa Nordic. I samband med invigningen höll Rahel Belatchew ett föredrag om byråns projekt samt om arbetet med att utveckla "Eco House".

- Ett 20-tal länder från hela Europa deltar i evenemanget och intresset för ekologiskt byggande var stort, säger Rahel Belatchew. Dessutom är det inspirerande att Utrikesdepartementet och Ambassaden i Budapest visat intresse för evenemanget och stöttat vårt deltagande.

International Festival for Architectural Models organiseras av KÈK, (Ungerskt Arkitekturcenter för Samtida Arkitektur).

Om RB Arkitektur och Rahel Belatchew

Rahel Belatchew Arkitektur (RB Arkitektur) är en arkitektbyrå som arbetar inom ett brett fält av projekt, från stadsplanering till bostäder via kontor och handel. Vårt arbete kännetecknas av ett starkt engagemang och en stor lyhördhet för våra kunders behov och krav. Vi ser varje nytt projekt som en utmaning och söker alltid finna den bäst lämpade lösningen till varje specifikt objekt. Våra kunder utgörs av såväl privata som offentliga uppdragsgivare.

Rahel Belatchew, arkitekt MSA/SAR, DESA och grundare av RB Arkitektur AB är utbildad i Paris och Amsterdam och har sedan 1996 varit verksam som arkitekt i Paris, Luxemburg, Tokyo och Stockholm.

2006/2007 utsågs Rahel Belatchew till Årets arkitekt genom att tilldelas Det Stora Formpriset av Sveriges ledande designtidskrift Residence med motiveringen: "Vissa författare skriver om samma roman hela livet. (---) Och vissa arkitekter återvänder till samma former i en pågående greatest hits-kollektion. Rahel Belatchew tillhör inte dem. (---) Hennes arkitektur har det där svårfångade som man känner igen när man ser den - samtid. Rahel Belatchew ritar en samtid som håller länge."

Under sommaren 2007 utsåg den internationella designtidskriften Wallpaper* RB Arkitektur till en av världens mest spännande arkitektbyråer i sin katalog Wallpaper* Architects Directory: 101 of the world's most exciting new architects. Wallpaper* lyfter fram RB Arkitekturs ambition att alltid identifiera det unika i varje enskilt projekt genom en noggrann analys av varje uppdrag. Det är genom denna approach som RB Arkitektur kan få fram en bred skala av uttryck och arkitektoniska lösningar (http://www.wallpaper.com/directory/293 ).

"Jag skapar samtida arkitektur; mina projekt ska kännas aktuella, men hålla för evigheten. Arkitektur handlar inte bara om funktion utan lika mycket om upplevelse.", säger Rahel Belatchew.

Mer om RB ARKITEKTUR finns på http://www.rbarkitektur.se/.

För mer information, kontakta Rahel Belatchew på telefon 08-55 80 14 14

• arkitekt