Pressmeddelande -

RB Arkitektur presenterar Kameleont på Hus & Hem mässan, en ny Friggebod på 15 kvm helt klädd i underhållsfri plåt

RB Arkitektur AB presenterar en ny friggebod på Hus & Hem Mässan som pågår mellan den 9-12 oktober 2008.

Kameleont är en friggebod på 15m2 designad av RB Arkitektur. Kameleont kan anta en rad olika skepnader genom den stora variation som beklädnaden erbjuder. Friggeboden kan därmed enkelt anpassa sig till en befintlig miljö.

Bilder på kameleont finns här:

Plåtbeklädnaden börjar på taket, böjer sig nedåt och bildar fasad. Hela friggebodens yttre skikt blir därmed underhållsfritt och genom att forma ett sammanhängande yta behövs det ingen hängränna. Ett stort glasparti med en dubbeldörr öppnar upp framsidan. Ett halvgenomskinligt skärmtak bildar ett uterum på terrassen framför friggeboden. Skärmtaket hänger på gångjärn i fasaden och kan när det inte används fällas ned framför glaspartiet.

WC, trinett och dusch finns grupperade längs ena kortsidan för att lämna så stor flexibilitet som möjligt för resten av friggeboden. Kameleont kan därmed användas som bastu, bod, lusthus, studio, tonårsboende, kontor, spa eller gästhus.

Kameleont marknadsförs och säljs av Lilla Villan.
Kontaktperson: Kathrine Lindström tel: 0761676002 / 08 540 64 446. kathrine snabel-a lillavillan.se

RB Arkitektur
Kontaktperson: Rahel Belatchew 08-55801414. info snabel-a rbarkitektur.se, webb: www.rbarkitektur.se

OM RB RAHEL BELATCHEW ARKITEKTUR

RAHEL BELATCHEW ARKITEKTUR AB är en arkitektbyrå som arbetar inom ett brett fält av projekt, från stadsplanering till bostäder via kontor och handel. Vårt arbete kännetecknas av ett starkt engagemang och en stor lyhördhet för våra kunders behov och krav. Vi ser varje nytt projekt som en utmaning och söker alltid finna den bäst lämpade lösningen till varje specifikt objekt.

Rahel Belatchew, arkitekt MSA/SAR, DESA och grundare av RB Arkitektur AB är utbildad i Paris och Amsterdam och har sedan 1996 varit verksam som arkitekt i Paris, Luxemburg, Japan och Sverige. Sedan 2004 bedrivs RB ARKITEKTUR AB med Stockholm som bas.

2006/2007 utsågs Rahel Belatchew till Årets arkitekt genom att tilldelas Det Stora Formpriset av Sveriges ledande designtidskrift Residence med motiveringen: "Vissa författare skriver om samma roman hela livet (‐‐‐) Och vissa arkitekter återvänder till samma former i en pågående greatest hits‐kollektion. Rahel Belatchew Lerdell tillhör inte dem. (‐‐‐) Hennes arkitektur har det där svårfångade som man känner igen när man ser den - samtid. Rahel Belatchew Lerdell ritar en samtid som håller länge."

Under sommaren 2007 utsåg den internationella designtidskriften Wallpaper* RB Arkitektur till en av världens mest spännande arkitekter i sin katalog Wallpaper* Architects Directory: 101 of the world's most exciting new architects. Wallpaper* lyfter fram RB Arkitekturs ambition att alltid identifiera det unika i varje enskilt projekt genom en noggrann analys av varje uppdrag. Det är genom denna approach som RB Arkitektur kan få fram en bred skala av uttryck och arkitektoniska lösningar (http://www.wallpaper.com/directory/293).

Mer om RB ARKITEKTUR finns på http://www.rbarkitektur.se/.

För mer information var god kontakta Rahel Belatchew på 08-55 80 14 14.

• Arkitektur

• Friggeboden Kameleont

Om Belatchew Arkitekter

Belatchew Arkitekter AB är en arkitektbyrå som arbetar inom ett brett spektrum av projekt, från stadsplanering och bostäder till kontor och butiker. Företagets styrka ligger i de idéer som tas fram och förmågan att hitta nya, ofta oväntade lösningar som stärker platser och höjer värdet på fastigheter. Belatchew Arkitekter följer den globala utvecklingen inom miljö, byggande och stadsutveckling och ser det som sin uppgift att integrera hållbara lösningar i alla projekt.

Bolagets VD och grundare Rahel Belatchew Lerdell, SAR/MSA, DESA har arbetat som arkitekt i Paris, Luxemburg, Tokyo och Stockholm. Belatchew Lerdell undervisar i arkitektur vid École Spéciale d’Architecture i Paris och vid Arkitekthögskolan vid Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm, samt ingår i redaktionsrådet för Tidningen Trä.

Belatchew Arkitekter tillhör landets mest innovativa arkitektbyråer. Byrån har vunnit flera arkitekttävlingar och fått flera utmärkelser, som Årets Arkitekt och utsetts till en av världens 101 mest spännande nya arkitektbyråer av tidningen Wallpaper*. Flera av Belatchew Arkitekters projekt finns publicerade i både svensk och internationell press samt ett flertal böcker.