Internationell e-handelstrend landar i Sverige

Idag lanseras den nya nätbutiken Marrakezh (www.marrakezh.com). Det är en butik som skiljer sig radikalt från andra svenska nätbutiker. På Marrakezh säljs endast en vara per dygn till ett pris som kraftigt underskrider gällande marknadspris. Alla varor kommer att vara etablerade märkesvaror inom företrädesvis hemelektronik, småel, foto och vitvaror. Ur distributörernas synvinkel fungerar Marrakezh som en outlet-kanal för distributörer. De kan här snabbt bli av med restlager utan att förstöra prisbilden för de vanliga butikerna. Eftersom Marrakezh-erbjudandet endast gäller ett dygn (eller så långt lagret räcker under denna tidsrymd) och inte återkommer på något förutsägbart sätt, kommer inte etablerade säljkanaler att påverkas. Ur kundens synvinkel fungerar Marrakezh som en spännande handelsplats där de flesta typer av kapitalvaror dyker upp förr eller senare. -Den som regelbundet bevakar Marrakezh sajt och är snabb med sina beställningar, kommer att kunna köpa många av sina kapitalvaror till ett enastående lågt pris, säger Anders Nordberg, en av grundarna av Marrakezh. Fenomenet med butiker som endast säljer en vara per dygn har spritts sig snabbt i USA, Australien och vissa europeiska länder som t ex Frankrike, Holland och Tyskland. Föregångaren Woot (www.woot.com) startades 2004 och sedan dess har det dykt upp ett 70-tal kopior bara på den amerikanska marknaden. Woot utsågs nyligen till en av världens bästa e-handelsplatser i Webwares årliga omröstning (www.webware.com). Woot, som startades av en grossistfirma som ville bli av med restlager, säljer i dag företrädesvis hemelektronik och IT-produker i prisläget 100 kr – 2500 kr. Marrakezh skiljer sig från Woot genom att företaget säljer märkesvaror i betydligt högre prislägen. Kontakt: Anders Nordberg 08-716 51 30, 070-267 47 47 Epost: anders.nordberg@gobbies.se FAKTA: Exempel på den nya e-kommerstrenden ”en vara per dag” www.woot.com USA www.preisbock.de Tyskland www.zazz.com.au Australien www.lundi8heures.com Frankrike Fyllig artikel om Woot på Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Woot En sajt som håller koll på alla amerikanska sajter som erbjuder one-day-offer www.dodtracker.com/oneaday