20 000 nya jobb inom energieffektivisering i Sverige

Två rapporter från den globala tankesmedjan The Club of Rome och konsultföretaget McKinsey förutspår upp till 20 000 nya jobb bara i Sverige som resultat av bl.a. effektivisering inom belysning, värmesystem och transporter. Båda rapporterna pekar på samma utveckling och fördelarna med den cirkulära ekonomin. De lyfter bl.a. den positiva förändring som pågår inom effektiv belysning och där utvecklingen inom digital teknik förutspås ge företag med mest kunskap både försprång och marknadsandelar.

20 000 nya jobb inom energieffektivisering

I rapporten The Circular Economy and Benefits for Society (The club of Rome) hänvisar man till Input-/Outputmodellen. Genom att minska energikostnader för produkter och tjänster från t.ex. raffinaderier och energiföretag med 25 procent får man motsvarande resurser att att investera i ny teknik och kunskap inom energieffektivisering som i sin tur generar nya arbetstillfällen.

Rapporten förutspår upp till 20 000 nya jobb som resultat av effektivisering inom belysning, värmesystem och transporter.

Digitalisering kan ge upp till 90 procents energieffektivisering av belysning

- Vi har sett möjligheterna inom det här området länge. Med hjälp av digitala styrsystem och LED-teknik kan man minska energiåtgången med upp till 90 procent. Moderna system för dagsljusstyrning och närvarokontroll i kombination med LED gör effektiviseringen omedelbar och dessutom hållbar på lång sikt, säger Mats Holme, VD, Belysningsbranschen.

- Nu är det är upp till beslutsfattare och lagstiftare att påskynda den här utvecklingen. Bygg- och fastighetsbranschen måste få upp ögonen för de långsiktiga besparingarna som investeringar i energieffektiv belysning ger, säger Mats Holme.

Rapporterna i sin helhet:

Growth Within
A circular economy vision for a competetive Europé.

McKinsey och Ellen MacArthur Foundation

The Circular Economy and Benefits for SocietyJobs and Climate Clear Winners in an Economy Based on Renewable Energy and Resource Efficiency

The Club of Rome