Fyra finalister tävlar i år om det prestigefyllda Svenska Ljuspriset. Två av projekten finns i Malmö och två i Stockholm.

Fyra finalister i Malmö och Stockholm tävlar om prestigefyllda Svenska Ljuspriset

Idag presenterades finalisterna till Svenska Ljuspriset. Fyra projekt tävlar om det prestigefyllda priset, som i år delas ut för 24:e gången. Det är en hård konkurrens mellan fyra projekt, två i Malmö och två i Stockholm.

Priset delas ut för att belöna ett projekt där ljus använts på ett framgångsrikt sätt för att skapa en visuell upplevelse i samspel med arkitekturen. Syftet är att uppmärksamma belysningens betydelse för människa och miljö och för att lyfta fram den höga nivån av ljusdesigner i Sverige.

Årets finalister:

• KIng K36, kontoret hos spelföretaget King i Stockholm
  • Malmö Live-konserthuset
  • Stockholms Rådhus och Rådhusparken, exteriörbelysning
  • Trafikplats Spillepengen i Malmö

Vinnaren tillkännages vid prisutdelningen i samband med Ljusdagen den 6 september 2016 på Berns Salonger i Stockholm.

Fakta om Svenska Ljuspriset
Svenska Ljuspriset är en årlig tävling arrangerad av de tre belysningssällskapen: Sydsvenska, Västsvenska och Svenska Belysningssällskapet tillsammans med tidningen Ljuskultur.

Tävlingen syftar till att uppmärksamma den höga nivån av ljusplanering i Sverige och vill lyfta fram projekt där ljus använts på föredömligt sätt för att förstärka anläggningens funktion och arkitektur. Juryn bedömer såväl visuella, estetiska, funktionella, tekniska, som driftsekonomiska aspekter och vill lyfta fram projekt eller delar av projekt som har intressanta kvaliteter vad gäller tekniska lösningar, gestaltning, brukaraspekter eller driftsekonomi.

Tävlingen arrangeras nu för 24:e året i rad och det är projekt färdigställda i Sverige under 2015 som tävlar.