Gå direkt till innehåll
Johanna Glans, programansvarig för Programmet för Ljusdesign och belysningsteknik tar tillsammans med sina kollegor emot Stora Förtjänstpriset 2023.

”Ljushögskolan” i Jönköping får prestigepris

När Tekniska Högskolan i Jönköping drog i gång sin utbildning för ljusdesigners var man banbrytande. Och utbildningen är fortfarande unik – även i ett internationellt perspektiv. Nu har programmet för Ljusdesign och belysningsteknik fått belysningsbranschens ”Nobelpris”.

Stora förtjänstpriset delas ut av Bertil och Britt Svenssons Stiftelse för Belysningsteknik och är en av belysningssveriges tyngsta utmärkelser. Priset går till en person eller organisation som har verkat till nytta för belysning i Sverige, och har delats ut sedan 1998.

Årets mottagare är programmet för Ljusdesign och belysningsteknik vid avdelningen för byggnadsteknik och belysningsvetenskap, Tekniska Högskolan i Jönköping.

När utbildningen startade vid millennieskiftet, då i form av fristående kurser, var den starten på något helt nytt. I dag har verksamheten utvecklats till ett treårigt kandidatprogram som har fostrat många av Sveriges ledande ljusdesigners, säger Lena Gustafsson som är ordförande i Belysningsstiftelsen:

– Utbildningen har under 20 års tid bidragit till att en avgörande yrkesgrupp inom belysning har kunnat växa. Jönköping har skolat många av de ljusproffs och inspiratörer som har bidragit till att höja statusen för belysning och god ljusplanering. Tack vare den här utbildningen har den har den svenska ljusbranschen omstrukturerats i både konsult- och leverantörsledet och fått en god tillströmning av kunnig personal. Dessutom har arbetsmarknaden blivit mer jämställd.

Under årens lopp har utbildningen blivit en institution i belysningsbranschen, och även om det officiellt inte finns någon sådan så kallas den ofta för ”Ljushögskolan” i folkmun. Johanna Glans är programansvarig:

– För oss är Stora Förtjänstpriset en uppmuntran och en bekräftelse på att vi faktiskt gör skillnad för branschen. Belysningsstiftelsen har under lång tid visat att man tror på oss och har bidragit med stöttning till utbildning, teknisk utrustning och forskning, vilket har varit oerhört viktigt för vår utveckling.

Hon delar Belysningsstiftelsens bild av en bransch i förändring:

– Ljusdesigner har blivit etablerat som yrke och belysningen skrivs in i byggprocessen i ett tidigare skede. Skiftet till LED, kraven på hållbarhet och energieffektivitet samt medvetenheten om ljusets påverkan på människans hälsa har bidragit till ökad komplexitet.

Johanna Glans konstaterar att utbildningen fortfarande sticker ut:

– Det finns ett liknande kandidatprogram i Norge, men det har bara intag vartannat år. Och det finns få treåriga utbildningar internationellt.

I dag har programmet i Jönköping sju medarbetare, 40 platser och intag varje höst. Till dags dato har man examinerat över 500 ljusdesigners.

– Vårt budskap till studenterna är att programmet är en bred utbildning som ger möjlighet till många spännande karriärval. Man kan jobba med produktutveckling, belysningsplanering och –styrning hos armaturtillverkare, konsultföretag eller arkitektkontor. Andra väljer att sprida sina ljuskunskaper och arbeta internationellt.

Vad blir nästa steg?

– En masterutbildning vore drömmen.