Bemanningsanställda stolt yrkeskår

3 av 4 bemanningsanställda blir väl bemötta av kundföretagen och deras anställda enligt en undersökning som presenteras i en ny rapport från Bemanningsföretagen. Bara 1 av 10 har behövt diskutera arbetsförhållandena med facket. 4 231 personer deltog i undersökningen.

Rapporten har författats av Henrik Bäckström, fil dr, docent och förbundsdirektör i Bemanningsföretagen. Rapporten presenterar en medarbetarundersökning som Synovate genomförde åt Bemanningsföretagen vintern 2009/2010.

Åsikterna om arbetsgivaren är övervägande positiva och arbetet i kundföretaget får bra betyg.

- Rapporten visar på en stolt yrkeskår som är i huvudsak nöjda med sin arbetsgivare och de kunder de jobbar hos, en helt annan bild än den som framförs av LO-förbunden, andra debattörer och i media, säger Henrik Bäckström.

- Merparten av jobben på arbetsmarknaden får individer via sina sociala nätverk. Det är därför så många jobbar i bemanningsföretag idag, de har fått jobbet rekommenderat av sina vänner och bekanta, säger Henrik Bäckström.

Några axplock ur rapporten:

Före bemanningsjobbet: 2 av 10 hade tillsvidareanställning i en annan bransch innan jobbet som bemanningskonsult. 1 av 10 hade en visstidsanställning. 2 av 10 studerade och 3 av 10 var arbetslösa.

Vägen in i branschen: Nästan hälften jobbar i bemanningsbranschen för att få se olika arbetsplatser och skaffa sig mångsidig arbetslivserfarenhet.

Den andra hälften har sökt sig till branschen för att det är lättare att få jobb här än på andra håll. 4 av 10 fick jobb inom en vecka efter första kontakten.

På jobbet: 8 av 10 känner sig som en del av kundföretagets arbetsgemenskap, 9 av 10 är uppskattade av kundens arbetsledare och dennes medarbetare.

8 av 10 tycker att arbetet motsvarar vad som utlovades och att kundföretaget satt dem in i arbetet tillräckligt.

Mycket missnöjda med jobbet som bemanningskonsult är 4 av 100.

Om undersökningen

Enkäten skickades ut i början av december 2009 via e-post till 298 medlemsföretag.

Enkäten innehåller frågor om arbetets innehåll, relationen till kundföretaget och bemanningsföretaget och hur det är att jobba som konsult. Undersökningen gjordes av Synovate Sweden. Undersökningen omfattar alla typer av bemanningskonsulter oavsett anställningsform.

Totalt har 4 231 personer på 59 företag svarat. De som svarat på enkäten motsvarar i de flesta avseenden de som andra källor, till exempel vetenskapliga studier och Svenskt Näringslivs lönestatistik, kommit framtill gäller för samtliga anställda i branschen. Bland de 59 företagen finns de stora företagen men även flera medelstora och ett antal små.

pressinformatör
08-762 68 95/070-345 68 95

• Anställningsfrågor, kollektivavtal

• almega
  • anställningsvillkor
  • inhyrda
  • kollektivavtal

Bemanningsföretagen är en arbetsgivar- och branschorganisation för personaluthyrnings-, omställnings- och rekryteringsföretag med 380 medlemsföretag, varav 320 är auktoriserade bemanningsföretag och/eller auktoriserade omställningsföretag. Bemanningsföretagen ingår i Almega och är medlem i Svenskt Näringsliv.

Bemanningsbranschen erbjuder kunder och medarbetare stor flexibilitet och trygghet. Grunden för verksamheten är att kunderna får tillgång till rätt kompetens vid rätt tillfälle för att kunna verka effektivt. Medarbetarna får möjlighet att utvecklas på en föränderlig arbetsmarknad med den trygghet som erfarenhet och kompetens från många olika arbetsplatser ger. I bemanningsbranschen bedöms människor enbart efter kunskaper och kompetens.